Jak se připravit na Google Search Generative Experience (SGE) v SEO
V následujícím článku vám představím několik svých osvědčených postupů, které vám pomohou zlepšit vaši SEO strategii pro Google Search Generative Experience. Jak se připravit na příchod AI do výsledků vyhledávání?
Zatím nikdo neví, jak bude SGE ve výsledcích vyhledávání vypadat.
Dobrou zprávou je, že ve výsledcích vyhledávání zůstane pro SEO stejné místo, ale problém je, že se organické výsledky nejspíš posunou o něco níž. Search Engine Land pro to vytvořili pěkné srovnání.
Na první pohled to vypadá, že organickému vyhledávání zůstane stejná plocha obrazovky. Jenže problém je v tom, že na pravé straně není zobrazená reklama. Samozřejmě je hloupost se domnívat, že by Google zobrazoval méně reklamy. Reklama bude buď pod AI výsledky nebo přímo v nich.
Pro nás uživatele to znamená, že nejspíš budeme scrollovat nekonečným „chatem“ s AI. Pokud se tam nedobereme jasné odpovědi, tak se teprve přesuneme na organických výsledků vyhledávání.
Podle nějakých průzkumů znamená SGE pokles CTR ze SERP o 30 %. Jenže ono to může být nakonec daleko horší. V těch nejhorších scénářích se odhaduje, že by některé weby mohly ztratit až 65 % návštěvnosti. V mírnějším scénáři se počítá s poklesem 38-54% návštěvnosti. A optimistické scénáře počítají pouze s 18% poklesem návštěvnosti.
A teď kam spadnete, co?
Nejmenší pokles návštěvnosti budou mít weby, které se dostanou na první pozice v karuselu.
Tady nastoupí jemná SEO práce. Také to znamená, že v organiku budou mít šanci témata – See, Think, Care z STDC frameworku. A co si budeme povídat. Dneska v organiku také vyhrávaly na tyhle dotazy hlavně první výsledky vyhledávání.
Pokud AI uživateli na jeho dotaz odpoví lépe něž článek vašeho webu, tak pak je váš obsah pravděpodobně zbytečný. A upřímně, obecné info weby, co odpovídají na dotazy typu „co je chleba“, ty budou mít problém.
Naopak si myslím, že třeba recepty dopadnou dobře. AI sice vytáhne celý recept, ale chybí mi tam ta uživatelská zkušenost, jestli se to dá jíst. Na to dostanu odpověď až na webu v podobě reálných komentářů.
Třeba na dotaz „co je pračka“ nepotřebuju chodit na web, protože mi na to AI odpoví. Na druhou stranu tady ale může být dotaz „jak vyčistit matraci“. Na ten dostanu také odpověď od AI, ale jsem si už teď jistý, že na naplácá koupu nesmyslů, které na čištění matrace nefungují. Každá dobrá hospodyňka to pozná, takže bude hledat další odpovědi v PPC a organiku.
Abyste se do karuselu dostali, tak je důležité soustředit se na klíčové slovo a search intent. Upravte obsah, zlepšete meta tagy, optimalizujte obrázky, a rozhodně vylepšete interní prolinkování. Jsem si jistý, že kvalitní link building tady sehraje také svojí určitou roli.
Dobrou zprávou je, že karusel bude viditelný i na mobilním telefonu. Kam až ale reálný uživatel dál doscrolluje, to je ve hvězdách.
Jak se připravit na příchod Google SGE
Jedním z prvních kroků by mělo být zaměření na kvalitu obsahu. Jak říká klasik „obsah je king“. Je důležité, aby byl obsah nejen výtečně napsaný, ale také hluboce informativní. Google SGE pravděpodobně upřednostní obsah, který odpovídá potřebám a zájmům cílového publika. Vatový „shit“ obsah bude mít zase o něco menší šanci.
Dalším klíčem k úspěchu je optimalizace struktury obsahu. Je důležité, aby byl váš obsah logicky uspořádán a snadno pochopitelný. Používejte jasné nadpisy, odstavce a bullet pointy k usnadnění čtení a zlepšení UX.
Použití relevantních klíčových slov. Při vytváření obsahu pečlivě vybírejte klíčová slova, která nejvíce odpovídají záměru vyhledávání (search intent).
- Snažte se tedy vytvářet obsah, který nejenže perfektně odpovídá dotazům uživatelů, ale také přináší jedinečné informace, a hlavně cenné informace.
- Dalším klíčem k úspěchu je optimalizace struktury obsahu.
- Použití klíčových slov, která jsou relevantní k search intent, vašemu zaměření a obsahu.
To vypadá jako klasické SEO! No jasně. Všechny tipy, které jsem tady uvedl, jsou obecnými zásadami SEO, které jsou důležité i v kontextu Google SGE. Nicméně, věřím, že je důležité, aby si provozovatelé webů tyto zásady neustále připomínali, zejména v souvislosti s novými technologiemi, jako je Google SGE.
Google SGE má potenciál změnit způsob, jakým lidé vyhledávají informace online. Proto je důležité, aby se provozovatelé webů připravili na tuto změnu a zajistili, aby jejich webové stránky byly pro SGE optimalizovány.
Zkontrolujte své webové stránky z hlediska kvality obsahu a struktury. Ujistěte se, že váš obsah je relevantní, informativní a dobře napsaný. Jak to poznat? Existuje jediné kvalitativní měřítko. Vždy si u každého textu položte otázku: „Četl bych to já osobně?“ Pokud ano, tak pak si položte další: „Je to lepší než od AI?“
A tohle jsou 100% správné zásady optimalizace obsahu webu pro Google SGE.
Tohle bude fungovat jen dočasně, protože LLM se zatraceně rychle zlepšují. A čím lepší obsah budeme tvořit, tím rychleji a lépe zároveň budeme trénovat „AI“ a vlastně si vytvářet konkurenci. To je asi stejné jako boj s virálními weby – nemůžeš vyhrát proti někomu, kdo obsah netvoří, ale krade z řady zdrojů 100x rychleji než ty tvoříš.
Jako jediné řešení vidím tvorbu vlastního publika buď na placených platformách a/nebo emailingu. Socky jsou už teď bez placení téměř nepoužitelné a vyhledávače se rychle mění v „odpovídače“. A přiznejme si že většině BFU je naprosto u zádele, že ty odpovědi jsou třeba horší nebo i vyloženě nekvalitní. Ale jsou prostě rychle a bez námahy.
Teď máme zatraceně rychle se zavírající okno k tomu, abychom ještě z organicu podojili maximum odběratelů či zákazníků. Organic asi jen tak nezhyne, ale jeho význam radikálně klesne. Na druhou stranu toto dlouhodobě podělá i zákazníky, protože kvalitní obsah se holt přesune za paywally a do emailingu a tisku.
Jo s tím v zásadě souhlasím. Za čas se bude návštěvnost už jen kupovat.