Co je long tail

Long tail je výraz internetového marketingu, který spadá do oblastí SEO (optimalizace pro vyhledávače) a PPC. V marketingu se jako longtailové výrazy označují ve vyhledávačích málo hledaná slova, jejichž vyhledávanost (když se sečtou dohromady) významně převyšuje hledanost obecných frází a slov.

Long tail - grafické znázornění

Dlouhý ocas se v češtině neuchytil, takže se termín překládá z angličtiny do češtiny nepěkným termínem dlouhý chvost.

Představte si jakýkoliv obor a s ním jeho související slova. Na obrázku o long tail jsem pro příklad použil slovo počítač. Slovo počítač je tedy v tomto článku zástupcem obecných slov, která mohou používat například prodejci elektroniky.

Každý obor má svá specifická obecná slova (právník, účetní, tričko, mobil). Problém obecných slov a frází spočívá v tom, že pokud je někdo zadá do vyhledávače, nemusí to nutně znamenat, že hledá vaše zboží nebo služby. Často zadáme do vyhledávače obecnou frázi jen kvůli tomu, že chceme získat třeba výklad z Wikipedie.

U některých oborů se určitě vyplatí být na první stránce vyhledávačů i na obecné fráze. Většinou to stojí mnoho úsilí, času a peněz. Na obecná slova jsou vpředu autoritativní weby. Proto je vždy potřeba cílit svůj projekt na získávání návštěv z long tailu a postupem času pak získávat pozice i na obecná slova. Pokud to dává smysl.

Proč se zaměřit na long tail

Na takzvané long tail slova a fráze je ve vyhledávačích teoreticky menší konkurence. Teoreticky píši hlavně proto, že je to relativní pojem, který je u některých oborů dost nepravdivý. Například já bych se mohl snažit dostat dopředu ve vyhledávačích na slovo SEO konzultant. V mém oboru jde o velice konkurenční obecný dotaz, na který by chtěl být vpředu každý. Abych se tam dostal i já, stálo by mě to mnoho peněz za nákup odkazů, publikací na cizích webech nebo nákup PR článků. První místo ve vyhledávači by mi pak mohlo přinést řadu zakázek, které bych nedokázal kvalitně odbavit. Z toho důvodu se ani nesnažím získat prvním pozici a SEO zakázky získávám přes reference nebo právě méně konkureční výrazy (long tail) jako SEO Kladno. Tato fráze je longtailem pro obecnou frázi SEO konzultant.

Příklady long tail frází
Příklad longtailových frází pro účetní firmu

Protože jsou long tail slova málo hledané, je zde daleko větší pravděpodobnost, že na ně bude menší nebo méně kvalitní konkurence (méně autoritativní web). Velkým společnostem se nevyplatí na tato slova cílit (většinou). To v jednoduchosti znamená, že vás bude stát méně peněz a usílí dostat svůj web na podobnou frázi na první stránku vyhledávače.

Long tail a nákupní cyklus

Když se zaměříme na SEO a PPC, tak do nich invesujeme peníze a úsilí hlavně kvůli byznysu. U jednotlivých slov, na která se chcete zaměřit, důkladně zvažte, proč je lidé vyhledávají.

  • Obecné fráze a slova – vyhledávají lidé, co se chtějí s tématem teprve seznámit. Nejsou rozhodnuti k nákupu a hledají jen další informace, které jim pomohou se rozhodnout, co potřebují. Většinou se tito lidé přesunou do další části nákupního cyklu.
  • Middle tail fráze – vyhledávají lidé, kteří už uvažují o něčem konkrétnějším, ale ještě přesně nevědí, co vlastně chtějí. Pravděpodobnost, že nakoupí u vás, se zvyšuje.
  • Long tail – je většinou přesně formulovaný dotaz, kterým člověk vyhledává web nebo eshop, co uspokojí jeho hlad (po informacích nebo nákupu). Šance k nákupu je vysoká.

Longtailovými frázemi se dají získávat návštěvníci v jednotlivých nákupních cyklech. Čím více bude long tail konkretizovaný, tím více se zvyšuje šance, že u vás návštěvník nakoupí nebo vyplní poptávku.

Zadáním long tailu do vyhledávače pak my všichni typicky zjišťujeme, kde se dá produkt nebo služba pořídit, a za kolik. O samotném nákupu pak rozhoduje cena, vizuální prvky (fotografie) na webu, textové informace, důvěryhodnost nebo třeba lokalita. To je však jiné téma.

Kdo long tail jako první definoval

Termín long tail prvně definoval tvůrce konferencí TED Chris Anderson. Ten už v roce 2004 popsal, jak internet mění dosud zaběhnutou ekonomiku a přesouvá prodej masově vyráběných a prodávaných produktů k těm okrajovým. Dělo se to právě kvůli tomu, že internet umožňoval prodejcům nabízet daleko větší sortiment, než klasický prodej. Lidé najednou dostali možnost kupovat okrajové produkty, které jim více vyhovovali a nebyli odkázání jen na masovou produkci. Internetovým podnikatelům to dalo zjevnou konkureční výhodu, protože byli schopní reagovat na změny a požadavky trhu daleko rychleji, než zkostnatělé globální korporace. Velkým hráčům se naopak nevyplácelo zaměřovat se na malovýrobu některých produktů.

Jarda Pajskr

Jsem webový copywriter se zájmem v online marketingu, SEO, WordPressu a těch ostatních cizích slovech. Zkušenosti jsem sbíral, kde se dalo. Teď je vkládám do klientských projektů. Určitě jste si všimli, že mám smysl pro humor. To je znamení, že se se mnou dělá fakt dobře. Jako fakt.

Kontakt | Twitter

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *