Základy SEO pro rok 2019

Jakou věc uděláte jako první když potřebujete odpovědět na nějakou otázku? Samozřejmě zamíříte na Google, aby vám na tu otázku odpověděl. Dělá to tak přes 80% lidí nakupujících online. SEO vám dává prostor odpovědět na jejich otázky a získat je na své stránky. Tady se dozvíte základy SEO, které vám pomohou být vidět na Google.

Co je SEO?

SEO je postup metod, které se nezaměřují na nic jiného, než na zviditelnění stránek v organickém výsledku vyhledávání. Má za úkol posouvat vaši společnost, tedy stránky společnosti, na vyšší pozice v SERP (výsledky vyhledávání ve vyhledávačích). To se dělá zejména proto, aby došlo ke zvýšení návštěv na webových stránkách. A tím se zvýšily další šance na konverze (získání zákazníků).

Takhle by se dala vysvětlit obecná problematika SEO, ale kdo to myslí s digitálním marketingem vážně. Ten musí tradiční SEO (zastaralé) obohatit tím, že bude nějak přínosný uživatelům.

To v jednoduchosti znamená, že vaše stránka musí uživateli odpovědět na jeho dotaz, který zadal do vyhledávače. A čím je větší konkurence, tím musí být vaše odpověď lepší. To znamená, že uživatelův dotaz musí být relevantní k obsahu stránek.

Základy SEO na webu

Budu psát o Google a nebudu se v tomto článku věnovat umírajícímu Seznamu.

Co je SEO

Google na vyhodnocování obsahu nebo jeho přínosnosti uživatelům používá různé postupy hodnocení stránek.

Autorita – měřená popularitou webových stránek na internetu. Google předpokládá, že čím jsou stránky oblíbenější, tím je jejich obsah lepší pro čtenáře.

Aby toto všechno mohl vyhodnocovat. Používá Google složité algoritmy, které jsou rok od roku lepší. A samozřejmě jsou tajné. Tady je článek o tom, jak Google hodnotí autoritu.

Samozřejmě se dá lehce vydedukovat, že přínosný, kvalitní a lehce přístupný obsah stránek si uživatelé oblíbí – budou na něj odkazovat a oblíbenost stránek poroste. V tom je celé tajemství SEO.

Viditelnost obsahu

Když začnete pracovat na webových stránkách, je důležité si udělat základní analýzu klíčových slov, která vám ukáže, jak vás lidé na internetu hledají. Analýza klíčových slov vám pomůže s celkovou strukturou webových stránek.

Základní struktura webových stránek

Struktura stránek může vypadat následovně:

  • Úvod (hlavní strana)
  • Služby (co děláte)
  • Ceník (co to stojí)
  • Kontakt (kam se obrátit)

Analýzou klíčových slov se dá zjistit, jak nejlépe, pro internet, pojmenovat jednotlivé služby. Analýza vám napoví, jak lidé vaše služby vyhledávají.

Takže služby potom můžete rozdělit na další sekce:

Služby: > Pneuservis | Výměna olejů | Příprava na STK

Tím vlastně dáte odpověď uživatelům na jejich otázky, které zadávají do vyhledávačů. To je důležité pro to SEO.

Základní SEO prvky

Titulek stránky

Titulek stránky vidíte ve svém prohlížeči. Ale je to také titulek, který uživatel uvidí ve vyhledávači. A právě titulek musí dát základní odpověď na dotaz, který uživatel hledá.

Titulek stránky
Titulek stránky v prohlížeči a ve výsledcích vyhledávání.

Do titulku můžete zadat více slov. Musíte pamatovat na to, že musí být relevantní k vyhledávacímu dotazu. A také k tomu co skutečně děláte.

Relevantnost dotazu znamená, že nebudete cílit na obecné slovo AUTOMECHANIK, když máte dílnu v Olomouci. Prostě stránku nazvete Automechanik Olomouc.

Meta description

Tento prvek ukazuje vyhledávači, co by měl zobrazovat pod Titulkem stránky ve výsledku vyhledávání. Text by měl vystihovat to, co uživatel na stránce skutečně nalezne.

Google občas tento prvek ignoruje a dělá si sám svůj vlastní „výcuc“ přímo z textu stránek.

Společně s prvky TITLE a META DESCRIPTION je možné zvýšit „proklikovost“ na vaše stránky z výsledků vyhledávání.

Záleží na vaší kreativitě a na tom, jak poutavé popisky dovedete udělat. Pamatujte, že obojí musí obsahovat důležitá klíčová slova nebo fráze, na které má uživatel stránku dohledat.

Nadpisy na stránce

Nadpisy se dělí podle důležitost na H1-H6 (tagy). Z vlastní zkušenosti vím, že má smysl používat tagy do úrovně H3. Zbytek už je důležitý hlavně pro členění textu na stránce a pro styl písma (jeho velikosti).

Nadpis H1 – je nejdůležitější. Měl by obsahovat klíčové slovo, ale hlavně musí dobře informovat návštěvníka stránek o tom, co na celé stránce nalezne nebo může očekávat.

Na stránce Pneuservis Olomouc se nabízí použít nadpis H1 s názvem Pneuservis Olomouc.

Žádné složitosti v tom nehledejte. Zbývající tagy mohou text stránek členit na odstavce. Nadpis tedy vždy napoví, čemu se bude text v odstavci věnovat.

SEO Tagy a nadpisy
Pomocí nadpisů uděláte poutavější text. SEO friendly.

Nadpis H1 by se měl na stránce nacházet pouze jednou (vedou se o tom spory). A to v jejím úvodu. Tagy H2-H6 je možné na stránkách opakovat vícekrát. Vždy je důležité myslet hlavně na přínos uživatelům.

Obrázky

Většina firem se chce na webových stránkách pochlubit obrázky svojí tvorby. Tedy fotkami reálných produktů. To je dobře. Obrázky dělají obsah stránek atraktivnější. Atraktivní obsah je pro SEO důležitý.

Proto je dobré myslet na samotné pojmenování obrázků.

Jako prodejce pneumatik musíte myslet na to, že obrázky se dají na internetu také vyhledávat.

Proto je důležité obrázky pojmenovat relevantně. Zapomeňte na to, že fotku necháte pojmenovanou tak, jak vyšla z digitálu.

DCM_2019_2121_54.jpg.

Dejte si práci a přejmenujte fotografii rozumně.

Například tím, co na ní je: pneumatika-barum-polar-195-65-r15.jpg.

Na produktové stránce pneumatiky s názvem Barum Polar 195/65 R15 vám to z hlediska SEO určitě pomůže.

ALT atribut obrázku

Nečekejte zázraky, ale je dobré ALT atribut obrázku vyplnit. Google bude obrázku lépe rozumět a třeba za to dostane vaše stránka malé bezvýznamné plus.

ALT atribut obrázku
Uživatel atribut ALT většinou nevidí. Google ano.

Odkazy

Z pohledu důvěryhodnosti jsou odkazy z vaší stránky na cizí důležité. Říká se tomu „zdrojování“. To by vás mělo zajímat zejména v případě, že se věnujete obsahovému marketingu. Odkaz na zdroj vlastně podporuje vaše tvrzení, které v textu rozebíráte. Například, jako článek od MOZu o SEO.

Důležité je odkazovat i na jiné části svého vlastního webu. Říká se tomu interní odkazování.

Interní odkazování by se mělo dělat z pohledu přínosu pro uživatele stránek. Odkazem dáte uživateli signál, kam má kliknout. Vlastně dostanete uživatele tam, kam potřebujete.

Do interních odkazů je dobré umístit klíčové slovo. To vám může z pohledu vyhledávače a SEO problematiky pomoci.

Pamatujte, odkaz s názvem Pneuservis Olomouc by měl směřovat na stránku pneuservisu Olomouc. A tak dále.

Text je zlatý důl stránky

Text je to, co na stránkách prodává vaše služby, produkt, firmu a schopnosti. Když se textovému obsahu nevěnujete dostatečně, proděláte na tom jedině vy.

V textu je dobré používat primární i sekundární a jiná související klíčová slova. Skloňujte slova a prostě je používejte přirozeně. Tak, jak mluvíte.

Já tomu říkám Inteligentní používání klíčových slov.

Text má být přínosný uživatelům, lidem, tedy těm, co od vás nakonec nakoupí. Google ani Facebook si u vás nic nekoupí. Proto pište texty pro lidi.

URL a název domény

To je odvěký problém. Jaký název domény? Jaké dlouhé URL?

Jak jsem psal v úvodu článku. Moderní SEO musí cílit hlavně na potřeby uživatelů. A od toho se musí odvíjet vybírání názvu domény a používání URL (součástí URL je i doména). Konečná URL by měla vypadat pěkně. V URL je dobré uvést klíčová slova, na která článku zaměřujeme.

Spousta SEO specialistů sice bude tvrdit, že URL by měla být lehce vepsatelná do adresního řádku webového prohlížeče. Já si to nemyslím.

Uživatelé sice zvládají vepsat do adresního řádku doménové jméno, ale nikdo už se nebude přepisovat s www.autoservisolomouc.cz/cenik-za-vymenu-oleje/.

To je hloupost.

Uživatel prostě zadá do Google dotaz „autoservis Olomouc cena za výměnu oleje“.

Výběr doménového jména je daleko důležitější. Spousta SEO šamanů (SEO hlupáků) doporučovalo svým klientům registrovat domény v šílených tvarech: nejlevnejsi-servis-autoskla-olomouc.cz.

Tohle nikdo přepisovat nebude. Nikdo si to nebude pamatovat. A nebude se vám to vejít na vizitku nebo ceduli nad dílnou.

Hloupý název domény
Tady řádil vysoce kvalitní SEO specialista.

Při výběru doménového jména myslete více na uživatele než na to, jak „ochcat“ Google.

SEO je věda

Základy SEO nejsou žádná věda. Vidíte to sami, ale musí se u toho přemýšlet. Myslet na uživatele a na to, že budou chtít ten web používat.

Nemá cenu nějak vyhledávače šidit. Z krátkodobého hlediska vám to může zvýšit návštěvnost, ale když to nepřinese užitek návštěvníkům webových stránek, nepřinese to užitek ani vám. SEO optimalizace je můj obor a rád vám pomohu. Chcete?

Jarda Pajskr

View posts by Jarda Pajskr
Jsem pisálek se zájmem v online marketingu, SEO, WordPressu a těch ostatních cizích slovech. Třeba v copywritingu. Zkušenosti jsem sbíral kde se dalo. Teď je vkládám do klientských projektů. Určitě jste si všimli, že mám smysl pro humor. To je znamení, že se se mnou dělá fakt dobře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>