Jak napsat pracovní inzerát

Pracovní inzerát patří do odvětví reklamních textů. Účelem reklamního textu je zaujmout čtenářovu pozornost a urvat si ji pro sebe. Podobně to funguje s nabídkou pracovních míst. Jen po jejím úspěšném nasazení vám nebudou cinkat peníze na účtu, ale budete mít email plný kandidátů. Jak napsat pracovní inzerát?

Jak napsat pracovní inzerát

Studium cílového kandidáta. To je první věc, která je důležitá pro úspěšné získávání nových oveček do firmy.

Jenže

Jakmile ale dostane někdo z HR za úkol napsat pracovní inzerát na získání nového kandidáta, jeho kroky okamžitě vedou na pracovní portál zjistit, jak se takové inzeráty píší.

A tam začne tragédie, která přiláká další tragédy do firmy.

HR asistent se poučí z chyb ostatních lidí, kteří kopírují „kreativní“ nápady HR asistentů jiných firem. Výsledkem není nic jiného, než „cool“ text plný super klišé, pro budoucího kandidáta nepodstatných věcí a nesmyslně dlouhého, nudného popisu podnikatelské činnosti firmy od roku 1939.

Vše zabalené pod nahypovaným nadpisem.

AJŤÁKU, HLEDÁME PRÁVĚ TEBE NA …

A to celé samozřejmě na tykačku!

Jo, a taky máme super kafe. Je něco více? Existuje lepší komodita, než je kafe?

Fakt lákavá nabídka…

… a co metro? Parkuje 15 minut od kanceláří? A potravinové lístky stravenky za kilíčko?

Tak, teď to schválíme a za hodinku to může okopírovat „EjčÁrista“ z jiné firmy.

1. Nepodceňujte budoucí kandidáty

Když hledáte prodavačku textilu, tak není dobrý nápad nazývat pracovní pozici jako Store manager. Prodavačka pravděpodobně nehledá místo managera. Inteligentní člověk v tom okamžitě vidí kulišárnu. A hlupák se chytne.

A koho jiného vzít? Vždyť napsal jen on.

Podívejte se na Lidl.

Ten jako první začal bitvu při získávání pracovní síly, které je na trhu nedostatek. A daří se mu to skvěle. A světe div se! Nevymýšlí šílené názvy pozic. Jejich pozice se jmenují střízlivě – Prodavač nebo Referent v resortu nákupu.

Co myslíte, jak bude hledat zkušená prodavačka práci? Co zadá do vyhledávače?

2. Název pozice

Souvisí to vlastně s předchozím bodem. Každý den hledá vysněné zaměstnání tisíce lidí. A ty nevidí do hlavy vašemu kreativci, kterého při psaní nenapadlo, že ten inzerát někdo může zkusit vyhledat. Na pracovním portálu, na Googlu, Facebooku.

Více o hledání pracovních pozic: https://www.kmosek.com/pracovni-servery-a-portaly-jsou-mrtve/

Podle Kmoška jsou pracovní portály mrtvé. A to zejména pokud chcete získávat pasivní kandidáty na pracovní místo. Své inzeráty musíte přizpůsobit podle toho. Proto čtete článek, jak napsat pracovní inzerát.

Chcete být jedineční, žádoucí, atraktivní. To je jasná věc. Ale nevytvářejte nové „kreativní“ názvy pro zaběhnuté názvy pracovních pozic. Neotvírejte pozici, která ve firmě vlastně neexistuje.

Ať to pak nevypadá takhle blbě:

Hledáme IT ninju

Client Angel

Ajťáku! Chceš mít šéfa, co má rád dobrý kafe? – Fakt nelžu! I tohle jsem viděl na Jobs.

A správně:

Hledáme programátora PHP, Programátor PHP, Senior PHP programátor

Programátor přece nebude hledat práci jako IT ninja. Není to želva.

Client Angel

Napadlo někdy vašeho obchoďáka vydávat se na anděla? Volejte Chocholouška!

3. Představení společnosti na prvním místě

Jedno zaběhnuté pravidlo říká, že na úvod je dobré se představit. Myslím si to také, ale neunuďte mě k smrti. Každému je jedno, že firma v roce 1961 dodávala elektronky pro Vostok.

Buďte struční.

Nejhorší je překopírovat celou historii společnosti (na 2 A4) z firemních webových stránek.

Příklad

Vostok supplier, s.r.o. je pražská firma specializující se na dodávky elektronických zařízení, které dobývají vesmír. Hledáme programátora, který bude zodpovědný za vývoj softwarové výbavy potřebné pro kolonizování Měsíce. Potřebujeme zkušeného seniorního programátora v Cčku.

4. Na tykačku nebo formálně

Vypadá to vážně cool. Cože? Vy ještě v pracovních inzerátech netykáte?

Jednou jsem ze zvědavosti zkusil odepsat na inzerát jedné marketingové agentury. Měli pěkný inzerát. Dost osobní. A celý byl koncipovaný jako neformální, takže tykal.

Tak jsem začal tykat i Já. Odpověď na inzerát a motivační dopis jsem obojí napsal ve stejné tónině. Prostě na tykačku.

Odpověď přišla po pár dnech. A jestli bych mohl ten dopis přepsat, aby byl formální. Pohovor povede obchodní ředitel a nemuselo by mu to přijít vhodné.

Nechcete si tykat? Netykejte!

Možná vás bude zajímat článek Tón komunikace

Tykání v pracovním inzerátu

5. Popis pozice

Popis pozice je to nejdůležitější po čem kandidát v pracovním inzerátu půjde.

Pracovní náplň je určitě dobré popsat v jednotlivých bodech. A pravdivě. A s pravými názvy.

Špatně: Budeš pravá ruka celého IT oddělení

To jako že jim budu třeba nosit snídaně nebo kupovat dárky pro milence?

Správně: Budeš administrativní podpora pro IT oddělené

Jasně! Papírování to je moje oblíbená pracovní náplň.

6. Realistické požadavky

Nepromyšlený pracovní inzerát se pozná na první pohled. Je plný nesmyslných požadavků, které neodpovídají samotnému nadpisu pracovního místa.

To takhle hledá účetní firma Junior účetní.

Koho hledáme:

Zkušenosti: Nejméně 3 roky účetní praxe u Deloittů

Vzdělání: Magisterský titul

Dovednosti: Podrobná znalost DPH, zkušenosti s účtováním v korporátní společnosti.

7. Začněte popis pracovních úkolů silným slovem

Úderné slovo dokáže změnit čtenářovu mysl. Slovo „zodpovědnost“ může čtenář brát nejen jako závazek, ale také v něm může vyvolat vzrušení a touhu po nové výzvě. Úkolem je zodpovědnost. Dostaneš za ni práci a výplatu.

Jak popsat pracovní náplň:

  • Podpora významných klientů
  • Aktualizování serveru pro bezpečný chod našeho centra
  • Plánování pravidelných záloh
  • Důležité ukládání zálohovaných dat

Taky by to šlo o dost hůře:

  • Vyřizování telefonátů
  • Aktualizace serveru
  • Denní zálohování
  • Ukládání dat do složky

Prostě bezvýznamná pozice pro bezvýznamného člověka.

8. Nakonec výhody

Každá firma má nějaké výhody. Mezi výhod nepatří, že si u vás mohu uvařit kafe. Když budu chtít kafe, tak si ho koupím. Dáte mi ho zadarmo‘? Fajn, ale kvůli tomu se k vám nepoženu. Práce na HPP a pravidelná výplata. To je snad samozřejmost!

Smiřte se s tím, že nabízíte úplně stejné benefity jako všichni kolem.

  • Stravenky
  • 5 týdnů dovolené
  • Pracovní poměr na HPP
  • Mladý dynamický kolektiv
  • Nekonečné množství kávy
  • Židli a stůl

Stravenky, práci u metra, stůl, židli, hezké prostředí, sportpass, kafe. Tohle mi nabídnou všude, takže není potřeba dělat kolem toho humbuk.

Dnes je moderní nabízet dog friendly office. To je podstatná informace, která může přilákat pozornost. Stejně tak může padnout vaše firma v nemilost, páč já mám rád papoušky.

Tohle je článek z roku 2005. A do teď je to stejná písnička. https://kariera.ihned.cz/c1-16162630-nabizene-benefity-by-mely-predevsim-motivovat

Už v roce 2005 psal iHned o nabízených zaměstnaneckých benefitech vyskytujících se v pracovních inzerátech. Od té doby se mnoho nezměnilo. Takže nemá smysl vířit vodu se stravenkami a podobnými.

Závěr

  1. Postavte text do latě. Musí dávat smysl, a nebýt nudný. Pokud budete psát pracovní inzerát, tak jedině ve střízlivém stavu.
  2. Myslete na to, že inzerát budou číst skuteční lidé. Nebudou ho číst výplody fantazie HR a PR zaměstnanců.
  3. Většinou se na Ninjovské pozice nikdo nechytne. Jedině želvy.
  4. Inzerát pište ve stejné tónině, ve které se pak bude odehrávat další komunikace. Mail, telefon, pohovor.

Takhle by měl při psaní pracovního inzerátu uvažovat nejen copywriter.

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *