Informační zdroje pro copywriting

Jak dělá rešerše nejlepší copywriter

Víte, jak hledat informace pro efektivní copywriting? S kvalitní rešerší se z vás stane „prófa“ s otevřenými dveřmi k zákaznickým srdíčkům. Nejlepší copywriter se při rešeršování neštítí navštívit ani nejčernější zákoutí internetu. Znáte je?

Já chápu rešerši jako vyhledávání a sbírání informací. Ty se mohou sbírat opravdu na neuvěřitelných místech. Ba ne, musí být uvěřitelná, jinak by vám ty informace byly na nic.

Nejčastějším evergreenem bývá tvrzení, že by měl copywriter při získávání informací otravovat klienta tak dlouho, dokud mu nepustí poslední chlup. Ehm, informaci.

Někteří klienti pouští informace rádi. Někteří jsou ale nemluvkové, které obtěžuje jakákoliv otázka. A nebudeme si nic nalhávat. I takový klient bývá dobře platícím zákazníkem. Takové ty copywriterské povídačky o otravování klientů a zaměstnanců, až nás mají plné zuby, ale stejně z nich ty informace dostaneme. Ty jsou totiž dost přitažené za vlasy.

Když klient nechce makat (mluvit), tak se prostě šprajcne a nemluví. A taky si často ty věci, co po něm chcete nepamatuje. Nakonec vám do hotových textů bude stejně mluvit, chtít je předělat, začne si vzpomínat. Ale začátek je prostě na vás.

Klient řekne: „Já si vás platím za to, abyste to napsal.“

No, a kde teď ty informace vzít?

Zdroje informací pro copywritera

  1. Klient
  2. Zákazníci klienta
  3. Internet a jeho většinou 100% důvěryhodné zdroje

1. Klient

Vím, vím. Už si trochu protiřečím. Jenže z klienta prostě musíte získat ty počáteční informace jako: co vlastně chce napsat, o čem to má být, proč to chce (většinou za účelem vydělat peníze)? Víc informací od klienta vlastně radši ani nechcete. Tedy ne těch na první pohled jasných. U klientů totiž musíte nejvíc poslouchat mezi řádky.

Důvodem, proč nechcete informace přímo od klienta, je fakt, že se většinou dozvíte blbosti a klišéčka.

Abyste měli co číst mezi těmi řádky, tak si potřebujete důkladně předpřipravit otázky a pak ještě improvizovat. Já hrozně rád improvizuji, ale mám vždycky pár otázek do začátku.

Já: „A čím jste tedy lepší, než konkurence?“

Klient: „No hlavně kvalitou.“

A pak přijde na řadu ta improvizace.

Vzpomínám si na jednoho klienta, kterého jsem přivedl až k nepříčetnému rozčilování. Snažil jsem se mu jen vysvětlit, že kvalitu nabízí fakt každá firma.

Klient: „My jsme lepší. Kvalitnější. To se nedá srovnávat!“

Já s úsměvem: „To taky říká každý.“

Klient: „Ježiši! Se podívejte na ty billboardy všude kolem. Co to je za zmetky! Nedá se na to koukat!“

Já: „Mě přijdou v pohodě.“

Klient: „Grrgrrrr!!! Ale my to díky technologiím, co používáme, dokážeme za třetinu času a polovičními náklady. Přitom máme lepší materiály i konstrukce.“

A bum. Máme výhodu, kterou z klienta normálním dotazníkem jen tak nedostanete, protože vám bude vždy tvrdit jenom to, že je nejkvalitnější na světě.

Je ta historka přitažená za vlasy? A přece se stala.

2. Zákazníci klienta

Vytěžit tenhle zdroj má jasné důvody. Řekne vám pravdu. Nejlepší jsou dlouhodobí zákazníci, kteří objednávají opakovaně. Ti vědí, proč to dělají. Na vás je z nich ty důvody dostat.

  • Proč tam objednáváte?
  • Co vám to řeší?
  • Umí to i někdo jiný?
  • Když ano, proč tedy neobjednáváte tam?

3. Internet

Do knihovny už se dneska moc nechodí. Internet je novodobá pokladnice informací. Schválně si ho někdy zkuste. Ty informace se musíte naučit získávat a okamžitě vyhodnocovat, aby se pro vás nestal Pandořinou skříňkou.

Většinou 100% důvěryhodné zdroje

Wikipedie.org

Tam většinou začíná hledání informací. Tedy ještě před tím na Google. Ten jsem tady dal až na konec. Na Wikipedii to nemusí být jen o odborných textech. Na Wiki se dá získat vážně velké množství různých informací. O firmách, o lidech, o oborech.

Theses.cz

Znáte vysokoškolský systém pro odhalování plagiátů Theses.cz? Zkuste si do vyhledávacího políčka zadat název produktu nebo cokoliv jiného. Najednou se vám otevřou nepoznané možnosti. A taky diplomky :-). V těch často bývá téma dokonale rozebrané ze všech stran. Výhodou je, že by většinou nemělo jít o blbosti, ale měly by to být opravdu podstatné informace.

Hlavní strana Theses.cz
Vyhledávání informací na Theses.cz

Diskusní fóra

Tohle není žádný fór. Dívejte se do diskusních fór. Jasně tohle není 100% důvěryhodný zdroj. Modrý koníkové, Vinted, fórum Živě, Tzb-info, Energoportal a nesmíme zapomenout na legendární Emimino. To jsou studnice přetékající informacemi, zkušenostmi a samozřejmě také bláboly. Procházejte je rychle, nasávejte informace, ať si manža čvachtá. Tedy vlastně klimča. Hehe.

Google Scholar

Google Scholar je volně přístupný webový vyhledávač, spadající pod společnost Google, který indexuje plné texty nebo metadata z odborné literatury přes řadu formátů a oborů. To jsem zkopíroval z Wiki :-). No prostě s ním získáte odborné informace od skutečně fundovaných lidí.

Youtube, Vimeo

Má cenu se o tom rozepisovat? Nemá.

Slideshare.net

SlideShare je služba pro sdílení prezentací. Taky jí rádi zneužívají linkbuildeři. Jako copywriter tam naleznete spoustu prezentací a tedy informačních zdrojů z různých oborů.

Podcasty

Tohle už je trochu pracnější způsob rešeršování. U podkástů je problém, že se musí poslouchat. To je časově náročné. Chybí v nich ta vizuální stránka, kterou mají videa. V podcastech se prostě špatně přesouvá, kvůli zrychlení vyhledávání informací, jako to jde u videa. Nejlepší jsou podcasty s transcripty nebo alespoň s pořádně sepsaným obsahem o tom, co se v podcastu probírá.

Uložto a ty další

Uložto neslouží jen k vyhledávání plných verzí péček. Na něm se dají najít docela vzácné dokumenty, prezentace, letáčky, zápisy z přednášek a porad, obrázky a kradené knihy.

Archive.org

Web archive a jeho Wayback machine. Tohle určitě řada z vás ani nezná. Jestli jsou podcasty pracným způsobem rešeršování, tak tohle už je fakt mravenčí práce.

Na Archive.org můžete vyvolávat zpět staré verze webových stránek. Nejspíš až do roku 2001. A to je teprve studnice vědomostí a moudrosti. Na těch původních webech totiž dokážete získat cenné a zajímavé informace, které už si vaši klienti, majitelé firem ani nevybaví. Archive si je vybaví. Ale je to trochu pracnější. Ne všechno pak na tom starém webu funguje. Většinou to je pomalé, ale fakt vydatné. Zkuste si to.

Wayback machine od Archive.org
Co asi psal Shoptet v roce 2011 na svém webu? Archive to ví.

Operátory Google = lepší googlení

Operátory Google patří do skoro normálního googlení. Jen vám pomohou upřesňovat vaše dotazy, které pokládáte vyhledávači, a tím zpřesnit jeho výsledky. Operátory se zadávají do vyhledávacího pole na Google. S operátory jde různě kouzlit. Existuje jich více, ale tyto zmíněné jsou pro copywritera nejvíce použitelné.

  • Uvozovky – když dáte dotaz do uvozovek, tak vám Google vrátí přesnou shodu hledaného výrazu.
Operátor Google uvozovky
  • intitle:hledaný dotaz – tímto operátorem budete vyhledávat v titulcích stránek.
  • intext:“hledaný dotaz“ – bude hledat text (hledaný dotaz) na stránkách.
  • site:pajskr.cz hledaný dotaz – budete vyhledávat dotaz pouze na zadané adrese. Tedy na pajskr.cz.

Závěr

Tady by se hodil nějaký závěr, ale nic mě nenapadá. Takže závěr.

Podobné příspěvky