Shrnuti 2024
Domů » Blog » Ze života online markeťáka » Shrnutí roku 2024

Shrnutí roku 2024

Letošní rok byl ve znamení dvou velkých událostí, o kterých jsem – jakousi záhadou – věděl už předem. Proto jsem se rozhodl, že rok 2024 bude rokem změn.

Letos mi bylo 40, letos šla dcera do první třídy.

Slíbil jsem si, že zvolním a začnu si dávat větší pozor na to, s kým pracuju, co mě nebaví a odstřihnu to, co mě štve.

To znamenalo ukončit pronájem kanceláře i spolupráce na projektech, které už mi nedávaly smysl. Já to tak čas od času dělám – bořím mosty, odstřihávám lidi a věci, abych otevřel prostor pro nové příležitosti. Jedině tak se může běh věcí změnit. Jak říkal Einstein: E = mc².

Ne, dělám si srandu.

Einstein říkal: „Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky“.

Proto vždycky dělám věci jinak.

Deadline jsem na to měl do konce tohoto roku. Kupodivu se to za mě vyřešilo všechno samo už v první polovině roku. Miluju tenhle souběh náhod, kdy nic neudělám a ono se to stane. Nikdy v životě a podnikání na náhody nespoléhám, ale tentokrát za to můžou.

Znáte to, když si něco moc přejete, tak se celý vesmír spojí… a udělá to za vás. Akorát vnoučatům pak budete vyprávět, že jste to zvládli sami.

Ale nebylo to jen o tom přát si, aby se věci změnily. Bylo to o tom najít odvahu nechat je odejít.

Když jsem zavíral dveře kanceláře, která mi od roku 2020 sloužila, na okamžik jsem zaváhal. Měl jsem pocit, že možná dělám chybu, že bych si ji měl nechat. Myslel jsem, že tím udělám krok zpátky. Ale jakmile jsem dveře zavřel, uvědomil jsem si, že jsem otevřel něco většího – prostor pro nové nápady, svobodu, čas s rodinou a hlavně čas pro sebe.

Tenhle rok jsem v průměru pracoval 3 hodiny denně a to 4 dny v týdnu.

V Notionu každý den čtu tenhle svůj zápisek: Pracovat u PC jen minimum času, delegovat úkoly, být hlavou a vizí projektů. Pracovat tvrdě, ale především chytře.

A tak se i stalo. Vlastně už loni v druhé půlce roku.

Než abych seděl u PC někde v kanceláři, tak radši vezmu kolo, jdu na 2 hodiny ven a tam přemýšlím, jak dělat věci jinak, lépe, rychleji, efektivněji. Jako jo, je to taky práce, ale Toggl u toho nepouštím, takže se to nepočítá :-).

Z toho vyplývalo, proč vlastně chodit do kanclu? Máme velký dům, takže se tam můj pracovní kout lehce ztratí. Ostatně cesta do kanceláře mi ve špičce zabrala klidně 20 minut, což je na 5 km trase autem šílený.

Díky „pyžamovému“ podnikání teď šetřím spoustu času, ale hlavně jsem si mohl vylepšit svůj pracovní prostor. Pořídil jsem si polohovací stůl, který mi umožňuje pracovat ve stoje. Vedle mám jednoručky, takže při čekání na cokoliv se protáhnu nebo zvednu pár činek, a tím jsem úspěšně začal řešit své bolavé záda.

A víte co? Když jsem dal pryč ty věci, co mě štvaly, začaly se dít malé zázraky. Najednou jsem měl čas sledovat, jak moje dcera hltá nová písmenka, jak se snaží přelouskat svoji první knížku. Najednou jsem měl energii věnovat se projektům, které mě baví a dávají smysl. Pročistila se mi hlava. A najednou jsem si uvědomil, že když si dovolíme zpomalit, svět se nezastaví – naopak se začne otáčet správným směrem.

Hele, jestli rádi čtete příběhy z Linkedinu, tak vám tenhle styl života asi přijde šílený. Správně se má makat 18 hodin denně, nestíhat vůbec nic a pak to poeticky rozmazat na téhle socce, ideálně s historkou ze zasedačky banky s fotkou ve vyšponovaném obleku s Apple Watch na ruce. Mě tenhle zaměstnanecký styl života nerajcuje.

Já si letos napsal vlastní pravidla: míň práce, víc života.

Takže se omlouvám, že tohle shrnutí není plné pracovních úspěchů o tom, jak jsem navázal spolupráci tady s tím a tady s tím. Vlastně se normálně nerad chlubím. Díky tomu většina lidí kolem mě vlastně ani neví, co dělám, ale něco vám přece jen povím. Po celý rok mi dělala radost moje divize tvorby webůzviditelňování webů. Poslední pochvala přišla ještě teď ke konci roku – klient naletěl slibům jedné agentuře. Výsledkem byly vyhozené peníze. My jsme celý „profesionální“ UX web překopali, zjednodušili formulář, předělali texty, vyladili nabídku, vytáhli to nejlepší a přenastavili reklamy. Výsledek? První poptávka dva dny po spuštění. (To je moje efektivita – žádné dlouhé schůzky v zasedačce, prostě to uděláme jednoduše a ono to funguje.)

Takových pochval bylo za tenhle rok samozřejmě víc. Jsem v tom prostě skvělý. Weby jsou můj život od 1999. Nicméně do letoška mi záleželo hlavně na „jednorázovkách“, páč mě to bavilo víc. Nemám problém zvednout telefon, udělat cold call a získat zakázku. Je to zábava a podnikatélé si s vámi rádi popovídají, když jim nabízíte nějakou hodnotu. Nicméně příští rok bude patřit retenci a dlouhodobému rozvoji klientů.

SEO vs reklama

Když už mluvím o zviditelňování, letos jsem poprvé přehodnotil svůj pohled na SEO. Je to super disciplína, ve které jsem jednička, ale placená reklama je game changer. Stačí vymyslet perfektní nabídku, spustit reklamu a už si jdete rovnou pro peníze. Nechápu, že jsem ji pořád přehlížel. V SEO pořád čekáte, čekáte, spoléháte na třetí stranu (Google). To je taky důvod, proč jsem u klientů přešel na SEO sprinty. Jednodušeji se to naceňuje, vysvětluje a je to rychleji hotové.

Letos jsem pracoval o dost méně, ale vydělal jsem víc. Samozřejmě díky AI. Vlastně bych vydělal ještě víc, ale nezapadalo mi to do letošního „lajfstajlu“. Průšvih byl, že už v létě jsem musel brzdit s fakturací. Zatím jsem nedospěl do fáze, že bych chtěl řešit s.r.o. nebo DPH. Z toho důvodu jsem další zakázky dohazoval jiným nebo plánoval na rok 2025. Na tak málo odpracovaného času jsem si vydělal dost, ale kvůli tomu jsem si na 2 mega zase nešáhnul. Každopádně jsem suprově vyčilovanej :-).

Nicméně tohle je jeden z cílů na další rok – zahájit růst a z oneman show vyrůst na plnohodnotnou remote agenturu. Ačkoliv do toho se mi moc nechce, protože bych se musel stát manažerem a s tím by přišly jiné problémy a víc práce. Takže vlastně hlavně přemýšlím nad tím, jak škálovat svoje podnikání, kam se vrhnout dál a vydělat „bez práce“ koláče. V hlavě mám reálný plán na 3,5 M, ale rád bych si šáhl na 5 M.

Affiliate a obsah

Tenhle rok mi přišlo několik emailových dotazů a ptali se na to stejné: šel bych ještě do obsahu, šel bych ještě do affilatu?

Obsahový affiliate je mrtvý. Jasně čas od času jsou nějaké anomálie ve výsledcích vyhledávání, ale trend v SERP jasně ukazuje, kam se tenhle obsah řítí.

1000017056

Celého toho trendu jsem si všiml někdy v druhé půlce roku 2022. Na přelomu 2022/2023 přišel mega Google updade HCU. A ještě tenkrát si spousta lidí myslela, že svůj obsah stačí jednoduše vylepšit a on se vrátí na ty původní pozice. Byla sranda sledovat, jak se na webech najednou objevovaly citace a jiné hlouposti. Nikdo si nedal říct, že to smysl nedává a že to ničemu nepomůže. Taky to za čas dával každý zase pryč. 🙂

1000017054

Spousta lidí to celé dávala za vinu odkazům. Muselo je to stát ranec za analýzu odkazů od linkbuiderů a SEO šamanů, kteří si do té doby převratu v SERP ani nevšimli.

Jenže pravda byla taková, že nikdo na českém rybníčku nestrávil tolik času s analýzama výsledků vyhledávání tak jako já. A bylo jasně vidět, že Google zbytečné affiliate weby prostě potopil ve prospěch eshopů a služeb. Už tenkrát bych nikomu nedopuročoval kupovat jakýkoliv obsahový affiliate web, který má traffic jen ze SEO. Tenhle rok už teprve ne.

Nakonec je mi to jedno, kdo si čeho všiml, nebo nevšiml a kdo dal na koho rady. Jen si tak přemýšlím nad tím do čeho se vlastně vrhnout.

Obsahový affiliate je mrtvý, pokud spoléháte jen na SEO. Ještě pořád jde docela úspěšně spamovat výsledky vyhledávání s katalogy. A ještě pořád jde vymyslet užitečný affiliate web, který bude lidem opravdu užitečný, a nebude je jen přesvědčovat o tom, který produkt je nejlepší (protože má nejvyšší provize). A i když mi to vydělalo docela dost peněz, v podstatě bez práce, tak tam pro mě bylo vždycky nesnesitelné riziko. Musíte tam spoléhat na síť, na inzerenta – ten se vás bude snažit skoro vždycky ojebat. Toho si všímám už od roku 2006, kdy jsem s affiliate začal.

Image

Nebál bych se v obsahu AI (ChatGPT, Claude a podobných), protože lidi jentak z Google neodejdou do ChatGPT nebo jiného vyhledávače. Pokud si myslíte, že odejtou, tak žijete v uzavřené bublině. O AI se všude mluví, ale většina lidí ji dosud nevyzkoušela a ani to v následujících letech neudělají. Ne dokud se budou muset kvůli tomu někde registrovat. Čeká se na Google, ale víme, jaké má Gemmini odpovědi :-D. AI vám dá rychlé odpovědi, ale jsme lidi, rádi žijeme ve stádě, vždycky budeme hledat social proof a jiné lidské důkazy.

Do obsahového affiliate bych už nešel. Je to teď zbytněčně moc práce. Přestože si v SERP všímám jasného trendu, jak užitečné affiliate weby zase rostou nebo se stabilizují, tak proč vlastně dělat něco takového pro pár kaček na provizích, když by kolem toho obsahu šel postavit slušný brand s vlastními produkty. Je to sice více práce, peněz a jiných sraček, ale je to smysluplnější podnikání, u kterého vám zůstává kontakt na zákazníka.

Jenže spousta z nás affiláků se kvůli pohodlnosti v affiliate podnikání nikdy neposunula dál, nezkusila se pustit do něčeho většího, co by skutečně mělo smysl, budovalo opravdovou hodnotu a přineslo dlouhodobý přínos pro konečné zákazníky.

Osobnější život

Tenhle rok jsem měl hodně času, klidně bych více cestoval, ale to nešlo, protože přítelkyně chodí do práce a dcera do školy. A právě dceru nechci vytahovat z kolektivu, takže jsme letos byli jen 2x na Šumavě a jednou na Kypru. To je u nás každoroční klasika, takže nic zajímavého. Ve všech případech jsme si to suprově užili.

Každý rok si tady dělám legraci, že nám letos svatba zase nevyšla. A tak se i stalo. Vždycky do toho vleze něco zajímavějšího. Jenže žena si stěžuje, že ji všude každý oslovuje paní Pajskrová a že jí je trapné vysvětlovat, že se jmenuje jinak. Jako chlap se divím, že má vůbec potřebu se o tom s někým vybavovat. No ale co nadělám. Udělal jsem teda razantní opatření. Koupili jsme prstýnky a 10.1.25 máme termín svatby. Dokázal bych to booknout i na dřívější datum, ale to je prý zase moc rychle. To je prostě furt něco :-).

Takže pokud bych měl tenhle rok shrnout, řekl bych: Zjednodušil jsem si život, zpomalil jsem, ale přitom jsem posunul věci dopředu.

A víte co? Ono to fakt jde. Stačí mít odvahu nechat některé věci být, přestat dělat, co vás užírá, a místo toho dát prostor tomu, co vám dává smysl a energii. Nemusíte být nonstop na 120 %, abyste měli výsledky. Často stačí jen na chvíli zastavit, zhluboka se nadechnout a přehodnotit priority.

A pokud máte pocit, že zpomalit znamená něco vzdát, věřte mi, že je to přesně naopak. Je to ten nejlepší krok k tomu, abyste žili podle svých pravidel. Takže si zkuste sami pro sebe odpovědět: Co všechno byste ve svém životě změnili, kdybyste si dovolili snít trochu víc? Protože někdy stačí udělat první krok.

A celý vesmír se spojí, aby vám s tím pomohl… ale musíte mu dát šanci tím, že něco změníte. 😊

Letos jsem sakra zenovej Jarda.

Hezký rok 2025 všem.

Reporty dalších online lidí:

Podobné příspěvky