1. díl: Jak buduju e-shop LitaGUSTO.cz s pomocí AI – Startuju výběrem sortimentu a platformy
Rozhodl jsem se pustit se do vod eshopaření a spustit vlastní e-shop. Je to zároveň dobrá šance prezentovat, jak takový eshop vzniká, co je kolem toho za práci, jak se dostat na první objednávky, co to všechno stojí, jak to všechno trvá, jak se z toho nezbláznit a tak. Protože se teď svět točí kolem AI, tak jsem se rozhodl ji využít a zapřáhnout do všech prací okolo stavby e-shopu. Je 2.11.2023 a já startuji 1.díl e-commerce seriálu.
LitaGUSTO.cz (jindy prozradím příběh geniálního názvu) začínám jako one man show, protože umím úplně všechno. Ale okolo e-shopu je spousta práce. A to nemluvím jen o marketingu. V boji s konkurencí mi proto pomůže AI. V SEO, copywritingu, plánování, hackování věcí, vylepšování a s nápady mi pomůže AI. Na všechny ostatní práce využiju příležitostné externisty a nástroje. Ve výsledku to tedy one man show podnik nebude.
Jako první jsem vybíral dodavatele a sortiment
E-shop není jen o marketingu, ale je taky o logistice. Rozhodně nemám v plánu začít skladničit, řešit vratky, dopravce, skladníky, sklad a dovážet zboží, ve kterém budu mít neustále rozlítaný 2-3 miliony. Proto jsem se pustil do dropshippingu. Ten má taky nevýhody, ale je jich na počet minimálně o 40 míň.
Na výběr je neskutečně moc dodavatelů nejen na Obchodiste.cz. Nicméně já začnu na Dropshipping.cz. Sice na ně teď (v době psaní článku) nejsou moc pozitivní ohlasy, ale já to risknu. Je to jednak jednodušší a v budoucnu není problém vyměnit dodavatele stejného sortimentu za jiného. Ale doufám, že to nebude potřeba. Snad se ta služba zmátoří. Každopádně pro změnu dodavatele by v budoucnu mluvily lepší VO ceny. To zase jo.
Na Dropshipping.cz je spousta dodavatelů s různým sortimentem zboží. Hned od začátku jsem věděl, že nechci být prodejcem všeho. Jak se říká, od angličáků až po vibrátory. Chci prodávat nějaký konkrétní sortiment a chci v něm být v budoucnu jednička.
Jak jsem se tak probíral tou nabídkou zboží, tak mě zaujalo kuchyňské nádobí. Proto také LitaGUSTO.cz. A bylo jasno. Jsou tam vyšší marže a málo zboží, které se dá ale dost dobře cílit. Navíc je v tom mega velká konkurence, která ale (většinou) nebojuje nesmyslně nízkou cenou. Prostě bude o zábavu postaráno. Na to se těším.
Výběr e-shopové platformy
Tohle byl oříšek, který mě na začátku zdržel nejvíc. Na výběr je toho zase spoustu – Shoptet, Eshop-rychle, Upgates, Shopify a další. Hodně mě zaujal Dropareal.cz od Webareal, který dokáže během chvilky připravit naplněný dropshipping e-shop. Vyberete si dodavatele a dostanete e-shop se sortimentem, kategoriemi atd. Super věc pro začátečníky, za super peníze.
Jenže já chci pro usnadnění práce používat AI. To znamená řešit neustálé importy a exporty všeho, co lze z e-shopu exportovat a importovat upravené zpět. Dropareal to asi neumí. Shoptet jo a ostatní nevím. Asi to umět budou.
Pokud by Dropshipping.cz konečně zprovoznil platební bránu, tak bych šel na krabicový e-shop. Dávalo by mi to smysl. Jenže platební brána nefunguje, takže nemusím řešit její rozšíření, a proto mi do začátku nedává krabice smysl.
Nakonec jsem si vybral WordPress s WooCommerce a pluginem od Toret na propojení s Dropshipping.cz. Platební brána tady jde samozřejmě také napojit.
Proč WooCommerce? Protože jsem v ní doma a umím ji různě ohýbat pro svoje potřeby. Její flexibilitu rozhodně využiju nejen pro on-page SEO.
Její hlavní nevýhodou je pomalost. I když mám silný hosting, tak to není ono. Pro začátek to ale stačí, protože budu v první řadě experimentovat. A právě tady mám s WooCommerce absolutní svobodu oproti krabicím. Jsem si jistý, že ve spojení s Elementorem PRO, YouTube a kvalitní WordPress šablonou z toho dokáže kdokoliv udělat bezva shop. I začátečník, ale pozor na počet produktů. Já ale Elementor nepoužívám a vystačím si se šablonou Kadence a pár pluginy. O tom jindy.
V budoucnu mám v plánu překlopit to na krabicové řešení, abych nemusel řešit ty technikálie, aktualizace, cache a podobně. Ten převod pak shrábne ty na začátku ušetřený peníze, který jsem uškudlil výběrem WooCommerce :-).
Co dalšího budu potřebovat
Jak jsem psal, tak budu využívat AI. Jak pro generování obrázků, tak pro psaní textů nebo pro pondělní pracovní briefingy :-). Takže potřebuju kombinaci placeného OpenAI a ChatGPT.
SEO není mrtvé, takže budu používat nástroje MarketingMiner a Collabim. To je základ.
Nicméně na SEO nemůžu vsázet hned na začátku, protože za mě začne prodávat až tak za 3 měsíce. Nějakou “stabilitu” pak nečekám dřív jak za rok.
Vždycky jsem se vyhýbal PPC, protože jsem dokázal snadno vytřískat návštěvnost z organického vyhledávání. A hlavně jsem byl vždycky línej to propočítávat a nastavovat. Jenže u e-shopu je to jiné. Nemůžu spoléhat jen na SEO. Z toho důvodu jsem si pro LitaGusto.cz zařídil Sklik a Google Ads.
Zákazníci rádi srovnávají ceny. Já nechci cenou bojovat, ale bez srovnávačů zboží se neobejdu. Tedy ne pro začátek, takže jsem si založil účty na Heureka a Zboží.cz. V budoucnu tam budu rád jen do počtu. Lépe řečeno bych radši nabídl zákazníkům jinou přidanou hodnotu než nízkou cenu. A samozřejmě mám v plánu více tlačit na PPC a SEO, protože u dropshippingu si prostě nemůžu dovolit bojovat o zákazníky, kteří jdou jen po ceně.
První cíl
Hlavním cílem pro první týdny je získávat data – z PPC a z Heureka. Potřebuju vidět, jak zákazníci prochází obchodem, co si prohlíží, jak dlouho tam vydrží. Až se mi spárují všechny produkty na Heuréce, tak tam teprve začnu s nějakou konkurenční dorovnávací cenovou strategií, kdy dám třeba o 1 Kč nižší cenu, abych se dostal víc dopředu.
Teď na začátku je pro mě důležité získat první objednávky. Nejlépe s ohodnocením na Heureka. Ať to stojí, co to stojí. První objednávky se mi finančně určitě nevyplatí.
Tak to je teď všechno. Uvidíme se v příštím díle.