Co je to affiliate marketing, a jak vám zvýší tržby

Uvažujete o tom, jak pozvednout výkon své ho projektu? Možná už jste slyšeli o pojmu affiliate marketing. Ten je jedním z možných způsobů nejen pro zvýšení počtu prodejů na internetu, pro šíření povědomí o značce, ale také způsob, jak podpořit SEO aktivity nebo komunikaci s cílovou skupinou.

Co je affiliate marketing

Je provizní nebo také partnerský marketing. Jde o výkonnostní formu marketingu, při které inzerent neplatí za klik nebo zobrazení, ale platí až za uskutečněnou konverzi. Vlastně je to jednoduchý provizní systém umožňující inzerentům získat na svoji stranu velkou skupinu obchodních zástupců (online marketérů), kteří se starají o navyšování prodejů nebo propagaci značky. Určitě je to také jedna z možností, jak zviditelnit web.

Co je affiliate marketing
Affiliate marketing: Schéma fungování

V praxi funguje affiliate marketing na jednoduchém principu. Partner umístí na svůj web odkaz, na který klikne potencionální zákazník, toho odkaz přesměruje na web prodejce. Když zákazník provede nákup, rezervaci nebo objednávku, tak došlo ke konverzi, a tedy i splnění cíle webu. V tomto momentě inzerent (obchodník) vyplácí provizi svému obchodnímu partnerovi. Pokud zákazník na webu prodejce neuskuteční konverzi, pak prodejce za takovou návštěvu neplatí.

Bude mít affiliate marketing přínos i pro váš projekt?

Affiliate marketing se nemusí používat jen na generování prodejů. Jeho systém se dá využít k plnění různých cílů, které má zákazník na webu nebo e-shopu vykonat. Jedinou podmínkou je, že musí jít tato činnost změřit. Typicky jde affiliate marketing použít pro získávání konverzí jako:

  • Registraci zákazníka
  • Vyplnění poptávkového formuláře
  • Vytvoření rezervace
  • Získání kontaktu
  • Přihlášení k odběru newsletteru
  • Nákup v e-shopu

Jak začít s affiliate marketingem

Nabízí se dva způsoby, jak v affiliate marketingu začít. Buď se přidáte k zaběhnuté affiliate síti nebo si pořídíte speciální software, se kterým budete spravovat vlastní affiliate kampaň. Jak už to tak bývá, tak má každá z možností své výhody a nevýhody.

Start rakety
Jak odstartovat s affiliate raketový růst

1. Affiliate síť

Affiliate síť většinou provozuje společnost, která vyvinula vlastní jedinečnou affiliate platformu. Do této sítě pak získává partnery jako jsou provozovatelé webů, majitelé skupin na sociálních sítích nebo influenceři. Úkolem partnerů je, propagovat za provizi na svých projektech produkty a služby inzerentů.

Provozovatel affiliate sítě si část provize ponechává na svůj provoz, a část vyplatí partnerům, kteří inzerentům zajistili prodeje. Tato provize zpravidla bývá v rozmezí od 6 % do 25 % z celkové hodnoty objednávky.

Pro inzerenta spočívá výhoda affiliate sítě zejména v pohodlnosti. Provozovatel affiliate sítě se stará o získávání dalších vhodných partnerů, kteří budou propagovat inzerenty, a také se stará o správný chod samotné affiliate platformy.

Nevýhodou může být nutnost nastavit vyšší provizi za zprostředkování, kterou si inzerent uřízne z vlastní marže, protože se tato provize musí rozdělit mezi affiliate síť a její partnery. Špatně nastavená a malá provize nemusí být pro partnery atraktivní a nebudou chtít inzerenta propagovat.

Jak vybrat affiliate síť

Affiliate sítí a hubů se v poslední době vyrojila hromada. Určitě jsem je všechny netestoval, a ani to nebudu dělat.

Pro vás jako obchodníka je důležité, aby síť měla schopné partnery, kteří dokáží váš produkt smysluplně propagovat. Určitě nepodlehněte vysokému číslu zapojených partnerů, protože většinu zisků affiliate sítě nakonec tvoří jen malá skupina úspěšných a kvalitních partnerů. S nimi je dobré komunikovat ohledně vylepšení kampaně.

Affiliate síť by vám pak měla pomoci s vytvořením, nastavením a rozvojem kampaně.

U nastavení kampaně určitě stojí za zmínku správně zvolená výše provize, která nesmí zruinovat váš byznys, ale také musí být lákavá pro partnery. Nesmí se zapomenout na stupňování provizí. Například pro běžné partnery a pak pro ty úspěšné, kterým můžete nabídnout lepší podmínky a vyšší procenta.

Také je potřeba dát pozor na to, z jakých zdrojů k vám budou partneři posílat návštěvnost. Podle toho se pak musí nastavovat výše provize. Majitel affiliate sitě Dognet Štefan Polgári o tom psal hned v úvodu svého článku na Ecommerce Bridge. Obchodníci si musí dát pozor zejména na návštěvnost ze slevových a kuponových portálů.

Každá schopná affiliate síť by měla aktivně oslovovat další možné partnery. V praxi to bohužel funguje tak, že inzerent podepíše smlouvu s affiliate sítí, která ho zařadí do svého obsáhlého katalogu inzerentů. Tím je pro nic věc vyřízena, protože spoléhá na to, že si partneři najdou inzerenta sami nebo naopak.

U velkých a známých inzerentů může podobná taktika fungovat, ale u začínajícíh projektů, které nikdo nezná, je důležité pohlídat si, že se o vaší kampani dozví správní partneři.

2. Provizní software

Provizní software nabízí možnost, jak si spravovat svoji vlastní affiliate kampaň nezávisle na nějakém zprostředkovateli. V počátku se může jednat o vyšší investici, protože si takový software musíte koupit, popřípadě pronajmout. Dalším nákladem bývá propagace affiliate kampaně, aby se o ní dozvěděli potencionální partneři, bez kterých by prostě nefungovala.

Výhodou je, že můžete nastavit o něco nižší provizi, protože nedochází k jejímu dělení mezi affiliate síť a partnery.

Mezi známý affiliate software patří například český Affilbox nebo cizí Post Affiliate Pro.

Jako nevýhoda se jeví neznalost problematiky, protože špatně nastavená kampaň se může stát dalším nákladem pro podnikání. V tomto případě je vhodné se podívat po osobě, která si říká affliate manager. Ten se podívá správnému nastavení kampaně na zoubek. Affiliate manager pro vás nebude pracovat zadarmo, ale zase se postará o to, že bude mít váš affliate program smysl, a že vám bude zvyšovat tržby. A o to jde.

Určitě stojí za to si přečíst článek od Affilboxu, který přináší tipy pro nastavení affiliate kampaně, aby byla úspěšná.

Ať už zvolíte affiliate síť, budete kampaň provozovat vlastními silami nebo oslovíte affiliate managera, tak se vždy vyplácí komunikovat se samotnými partnery, kteří vás propagují. Tím získáte zpětnou vazbu pro další vylepšování a zvyšování výkonu kampaně.

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *