Jak fungují srovnávače cen (a proč fungují tak dobře)
Nejlepší nabídka.
Co to vůbec je? Jak takovou nabídku můžete najít? A co z ní dělá tu nejlepší?
90 % zákazníků investuje při nakupování čas do porovnání nabídek od různých prodejců. Dnešní nástroje to dost zjednoduššují – člověk si kdykoliv může najít recenze; zjistit, kolik lidí projevilo o daný obchod zájem na sociálních sítích; najít zkušenosti ostatních zákazníků… prostě si všemi možnými způsoby ověřit, jestli se vyplatí dát právě danému e-shopu šanci.
Jeden z nástrojů, které tento proces porovnání umožňují, má ale navrch – poskytuje totiž všechny zmíněné funkce a ještě víc. Řeč je samozřejmě o srovnávačích cen.
Jak srovnávače fungují? A jak zajistit, že vaše nabídka bude vždy ta nejlepší?
Jak fungují srovnávače cen
Protože jste sami určitě na podobný porovnávač už někdy narazili, zcela jistě si dokážete představit, jak zhruba funguje. Shromažďuje nabídky různých obchodů a porovnává je na základě věcí jako cena, doprava a hodnocení zákazníků – to pak umožňuje zákazníkům objevit všechny možnosti a rozhodnout se, která je pro něj ideální
Data srovnávač sbírá z tzv. “xml feedu”, což je jednoduše soubor, který obsahuje všechny informace o daném produktu (dokument .xml jde rychle vygenerovat téměř ze všech e-shopů).
Tím to ale nekončí! Výsledky na srovnávači jsou ovlivněny i bidováním, tj. sumou, kterou e-shop platí za to, aby se objevil na vrchních pozicích. Specifika placení se různí srovnávač od srovnávače, ale obecný přehled najdete o několik odstavců níže.
Co srovnávače nabízejí zákazníkům
Lidé často používají srovnávače cen. A používají je rádi. Proč? Odpověď je celkem přímočará, ale když chcete opravdu na nějakém porovnávacím webu zabodovat, vyplatí se nad tím zamyslet do větší hlouby a optimalizovat svojí strategii tak, aby potřebám zákazníků odpovídala co nejvíc.
Dejte si pozor, zde je vaše cena konkurenceschopná, kolik informací uvádíte, nebo třeba jestli dostáváte dostatečný počet recenzí.
Výhody srovnávačů pro e-shopy
Je jasné, že zákazníkům srovnávače velmi zjednodušují nakupování. Jak mohou ale vám zjednodušit prodej?
- Sociální schválení – recenze a hodnocení jsou asi nejmocnější funkcí srovnávačů zboží. Protože jsme sociální tvorové, vždy radši zvolíme cestu, kterou už někdo prošel a byl s ní spokojený – doporučení ostatních, obzvlášť pokud už jich bylo hodně, dokáže přesvědčit ke koupi většinu zákazníků.
- Vysoký konverzní poměr – konverzní poměr propagace na sociálních sítích se může vyšplhat až přes 10 %! To je více než skoro u jakéhokoliv jiného marketingového kanálu. Důvodem je hlavně to, že neoslovujete chladné publikum, ale lidi, kteří už hledají konkrétní produkt.
- Výhodný “pricing” – na srovnávacích webech neplatíte za dosah nebo zobrazení. Jediné, co se započítává do ceny reklamy jsou skutečná kliknutí.
Jak vybrat srovnávač cen?
Často se vyplatí inzerovat na několika srovnávacích službách naráz. Když ale rozdělujete svůj rozpočet mezi několik z nich, věnujte čas porovnání vaší cílovky s uživateli vybraných porovnávačů – následně zjistíte, že některé se prolínají více a jiné méně.
Obecné srovnávače
Obecné srovnávače zahrnují giganty na českém trhu jako Heureka, nebo Zboží.cz. Mají velkou uživatelskou základnu a nabídky produktů většinou člení do přehledných kategorií.
Specializované srovnávače
Specializované srovnávače mají tu výhodu, že jsou konkrétnější a jsou tak tou opravdovou hvězdou konverzí. Mezi některé ze specializovaných srovnávačů patří třeba Modio.cz nebo Homago.cz.
Jak využít potenciál srovnávačů na 100 %?
Klíčem k efektivní inzerci na porovnávacím webu je hlavně správná bidovací strategie (tedy to, jak moc srovnávači zaplatíte za zákazníka). Jak ji zvolit? Musíte především do detailů znát možnosti, které váš zvolený srovnávač nabízí. Někde lze bidovat na výsledky vyhledávání, jinde jen na pořadí v detailu produktu – a rozdílů je více. Od toho se pak bude odrážet i váš přístup.
Protože se zpravidla udává minimální a maximální výše bidu, dbejte na to, aby maximální hranice byla vždy udržitelná. Někdy může být lákavé nastavit si výdaje tak, abyste bezpodmínečně předběhli konkurenci, ale když vám inzerce nevydělává, je jedno, jak vysoko ve výsledcích vyhledávání vás dostane…
Ovšem i když je plán financování extrémně důležitý, existuje i pár dalších věcí, na které se zaměřit:
- Sledujte svou konkurenci
Srovnávače vám kromě poskytnutí spousty nových zákazníků také umožňují mít přehled o cenách vaší konkurence v reálném čase – využijte to!
- Nejnižší cena není vždy nejlepší
Nízká cena vás může pořádně vyšvihnout, ale výzkumy ukázaly, že nejnižší se nerovná nejkupovanější. Cena musí být dostupná v porovnání s jinými e-shopy, ale ten nejlevnější výsledek často vyvolává nedůvěru.
- Chybné spárování – problém většiny e-shopů
Většina srovnávacích softwarů vyžaduje spárování vašeho produktu se stávající nabídkou na srovnávači. Když to neuděláte, nezískáte zdaleka tak dobré výsledky jako v opačném případě (zákazníci vás totiž prostě nenajdou).
- Nekonverzní prokliky (kde je chyba?)
Máte vysoké CTR, ale malé konverze? Chyba nebude ve vaší strategii na srovnávači, ale s největší pravděpodobností na vašem vlastním webu.
- SKLADEM, doprava zdarma a co všechno o produktu určitě zmínit
Jednoduše řečeno: čím více informací uvedete, tím lépe. Váš byznys bude vypadat transparentněji a zákazníci vám budou více věřit – a o to pravděpodobněji zvolí váš e-shop nad jiným.