Více něž 11 tipů, jak psát texty na web

Když nepíšete na web, přicházíte o miliony, ne, o 2 miliony denně. První psaní textu na své webové stránky bývá nejtěžší. V hlavě koluje několik myšlenek, ale když se mají hodit na papír, najednou to nejde.

Nikdy nepodceňujte to, co píšete na web, protože internet je celý o textu. Tedy ta jeho slušná část.

Text je to, co vás prodává. Když ho odfláknete, tak proděláte. To chcete? Vážně? Určitě ne. Jestli si ho chcete napsat sami. Čtěte dál. Jinak vám to napíši já.

Jasně, většinou je lepší to nechat na profíka. Vy se vyznáte ve svém oboru a někdo jiný je dobrý na texty. Každý nemůže umět všechno. Ale pojďme k tomu, jak psát texty na web. Jasně, to byl SEO fígl.

O čem psát na web

Prostě pište o svém podnikání. Pište o tom, co chcete ostatním sdělit.
Když vyrábíte okna, tak to napište. Napište, jak ty okna vyrábíte. Ať to každý vidí, že jste nejlepší ve svém oboru. Přesně tak.

Ať to vidí i konkurence. Právě konkurentům by měly vstávat vlasy hrůzou na hlavě, až si budou číst o tom, v čem jste lepší. Jen na tu konkurenci nikdy neukazujte. Prostě si konkurence v textech nevšímejte. Pište jen o sobě, o tom co děláte.

Piště pochopitelně, jděte k věci

  • Nepoužívejte odborný žargon
  • Pište pochopitelným jazykem (text budou číst hlavně neodborníci)
  • Nepoužívejte cizí slova
  • Jděte rovnou k věci
  • Pište o výhodách, ale i nevýhodách (už nebudete vyhazovat peníze z okna)
start a cíl
Jděte k věci. Metoda start a cíl.

Používání odborné hantýrky, je to, co zabíjí texty na webu.

Pro příklad:
„Můžeme vám nabídnout dvojsklo IV68, trojsklo IV78 či trojsklo IV92.“

Co to má jako znamenat? Já chci okna. Ne nějaký IV… Chci izolační okna, aby mi neutíkalo teplo.

Takže když to nejde jinak, tak to pod tím textem hned a jednoduše vysvětlete, nebo to vůbec nepište.

Představte si. Chcete na zahradě vykopat studnu. Narazíte na inzerát, kde se píše:

„Vyvrtáme studnu s naším strojem ATLAS COPCO ROC D7C 11.“

Druhý:
„Vyvrtáme vám studnu o průměru 120-150 mm. Do hloubky až 15 metrů.“

No, koho vyberete? Co mě zajímá u studny je průměr a hloubka. Je mi úplně ukradený, jak a čím tu díru vyvrtáte. Udělejte to pořádně s co nejmenší škodou na zbytku zahrady.

V jednoduchosti je síla. To platilo a bude platit vždycky.

Nepište blbosti

Při procházení firemních webů mě vždycky zaujme, co všechno firma potřebuje na stránku dostat a jak se s tím vypořádá. Se zaujetím pak sleduji, jaké otázky to u mě vyvolává.

„Naší hlavní činností je zakázková truhlářská výroba.“ Co je teda ta vedlejší?

„Vyrábíme kuchyně, skříně, dveře, okna, pergoly, zahradní domky.“

Tohle mi vždycky připomene film Na samotě u lesa a pana Kose. „Já už toho zběhal, to máte: Výpis z pozemkové knihy, geodézie, JZD, MNV, ONV …“

Co tam teda napsat?

„V oblasti zakázkové truhlářské výroby nejsme nováčci. Svému řemeslu se věnujeme řadu let. Nejen v interiérech, ale i v exteriérech.“

Snažte se používat činný rod
Někdy se nevyhnete trpnému rodu, ale snažte se mu vyhýbat co nejvíc.

Trpný rod: Vestavěné skříně jsou vyráběny ve vysoké kvalitě na nejmodernějších strojích.
Činný rod: Vestavěné skříně vyrábíme moderní technikou s důrazem na kvalitu.

Používám slova „kvalita“ šetřete. Dneska dělá vysokou kvalitu fakt každý a lidi už mají na to slovo vypěstovanou slepotu. Jen si zapamatujte, že neexistuje žádná vysoká kvalita. Je jen kvalita.

Nepište o sobě. Pište o čtenáři

Většinou nikoho nezajímá, kdo jste. Tedy na první pohled. Lidi zajímá, jak vyřešíte jejich problém.

Vy: Zabýváme se převážně truhlářskou zakázkovou výrobou.
Pro čtenáře: Využijte svůj prostor na maximum. Vyrobíme pro vás nábytek na míru.

Když nevíte co napsat. Nic nepište!

To děláte kuchyně, okna, stoly… Na všechno může být podstránka webu, kde budou i texty co přivedou další návštěvy. Vy to víte, já to vím.

Najednou nastane problém. Co tam k těm stolům napsat? Nevím!

Tak tam dáme „Stránka v přípravě.“

Stránka ve výstavbě
A vtipný obrázek. Mohl by se hýbat?

A ta stránka je v přípravě několik let. Zákazník se z ní nic nedozví a vy už tam nikdy nic nenapíšete.

Pište pro lidi. Nepište texty pro vyhledávače

Ten „vykuk“, co vám dělal web, vás naučí i tajné SEO metody, které zaručeně zvýší návštěvnost webu. Takže pak píšete texty na web pro vyhledávače, a ne pro zákazníky. Pro lidi. Pro ty, co od vás nakonec nakoupí. Google si u vás nic nekoupí.

Špatně: Díky stránky Zakázkové truhlářství můžete získat více informací o firmě stránky Zakázkové truhlářství Pepíček.
Dobře: Máme truhlářskou dílnu vybavenou moderními technologiemi pro zakázkovou výrobu nábytku.

Srozumitelný text

Je to jednoduché. Pište srozumitelný text, který se dobře čte. A příklad si vezměte z tohodlenctoho článku.

Přečetli jste to slovo „tohodlenctoho“?

Dělejte nadpisy. Nadpis má vystihnout co se čtenář v odstavci dozví.
Zvýrazňujte. Dneska se texty nečtou, ale skenují (více o rychločtení). Čtenář po textu jede očima. Každé zvýraznění, nadpis, odkaz, je zarážka pro jeho oči. Většinou je jistota, že čtenář přečte alespoň ten zvýrazněný text.

A proč tu bylo „tohodlenctoho“?

Prostě jsem vás chtěl trochu odpoutat od tématu. Vyhodit vás trochu z kolejí.

„Refreshnul“ (osvěžil) jsem vám mozek, ale až teď. Když jsem tomu dal pointu.

Tuhle metodu můžete použít i v textech na firemním webu, ale chce to promyslet. Aby si zákazník nemyslel, že jste se zbláznili. Nefunguje to na všechny.

Zkracujte, škrtejte, zjednodušujte text

Jasně tenhle dlouhý článek není příkladem jednoduchého a krátkého textu. Napište si text ve Wordu. Nechte ho ležet a za dvě hodiny si ho přečtěte. A zkracujte.

Pokud můžete vynechat slovo. Udělejte to.

Kdo pamatuje památníčky, tak tam bylo. „Můžeš kreslit, můžeš psát, ale listy netrhat.„

Ve vašich textech trhejte. Hodně. Vytrhujte slova, co tam nemají co dělat.

Text doplňujte obrázky

Obrázky prodávají. Dřív to bylo se sexuální tématikou. Dneska s koťátkama. Více o tom: Jak vybrat správnou fotku na homepage.

Nevítejte čtenáře na webu

Nevítejte na úvodní stránce. Ani jinde.

Když k vám přijde někdo do prodejny nebo kanceláře, tak mu také neříkáte, aby vítal.
Řeknete prostě „dobrej, co chcete?“.

Takže na úvodní stránce, taky přejděte rovnou k věci. Řekněte čtenáři, co chce.
Co mu uděláte. Co dostane. Co umíte. Jak vyřešíte jeho problém.

Vítejte na stránce
Tolik výsledků. Vítejte na stránce.

Tak a to je vše přátelé

Psaní je věda. Můžete to zvládnout sami, ale chce to dostatek studování.

Pište tak, jak mluvíte. Pak ty sprostý slova vyhoďte a budete mít použitelný text. Haha to byl vtip.

Když si v psaní nevěříte, tak si najděte někoho, kdo si v tom věří a umí to.

Já se taky nestříhám sám a se zuby chodím zásadně ke kováři, auto spravuji u automechanika.

Na všechno ostatní je tady Masterc…. Eee.. Já.

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *