Jak psát SEO texty? 7 důležitých bodů, jak se dostat na 1. stránky + návod
Když se řekne SEO text, tak všem konzultantům lezou oči z důlků, protože si s tím pojmem vzpomenou na své začátky v praSEO. To je doba, kdy se psaly klíčovými slovy přeoptimalizované texty. V tomhle článku vás naučím psát úspěšné SEO texty, které se ve vyhledávání neztratí. A rovnou vám ukážu nástroje, které vám s tím psaním pomůžou.
Úspěšný webový text musí zohledňovat různé analýzy klíčových slov, obsahovou strategii a nakonec ho musíte stejně lépe SEO – optimalizovat, než vaše konkurence. Ať chcete, nebo ne. Vznikne vám z toho SEO text, který se dá číst. Je kreativní a dá se najít na předních stránkách vyhledávačů. Web copywriter by měl mít alespoň základní znalost problematiky optimalizace pro vyhledávače, aby ho nemusel SEO konzultant neustále napomínat a opravovat. K tomu účelu je tento článek, který vás naučí psát texty, kterými se dostanete na první pozice vyhledávačů.
Jak psát SEO texty pro web
Seo text musí obsahovat důležité fráze, kterými vás lidé na internetu naleznou. Nebudu zde rozebírat klasifikační analýzu klíčových slov. Od toho jsou jiné články. Proces tvorby optimalizovaného textu se dá shrnou v 7 bodech. Když se jich budete držet, tak získáte kvalitní text, který má prvky moderní optimalizace pro vyhledávače.
- Najděte si důležitá klíčová slova
- Klasifikujte slova
- Získejte klíčová slova z průzkumu konkurence
- Začněte budovat obsahovou strategii
- Tvořte obsah podle plánu
- Optimalizujte obsah podle dalších získaných slov
- Opakujte postup
Body 1, 2 a 3 se týkají analýzy klíčových slov. Kdo neví o co jde, tak si to určitě dohledá ve vyhledávači. O tom ten internet je.
Bod 4 a obsahová strategie. Budujte takový obsah, aby dával na webu smyl, a aby měl přínos pro vaše cíle. Jednoduše nepište a netvořte to, co nemá smysl. Třeba to nikdo nehledá = nikoho to nezajímá.
Pátý bod je nejdůležitější. Čtenářům musíte servírovat obsah s pravidelnou přesností. Proto si udělejte publikační plán, který budete striktně dodržovat.
6 bod se týká nástrojů jako je Google Search Console nebo Analytics. Až k vám budou chodit z vyhledávačů lidé, tak přes tyto nástroje získáte přehled o klíčových slovech, na která k vám lidé chodí. A právě na tato slova pak optimalizujte svůj. V jednoduchosti lze říct, že text rozšíříte o další klíčová slova.
Bod 7 je prostý. Opakujte celý postup stále dokola. Dokud máte co říct a dává to smysl, tak tvořte a upřesňujte svoji obsahovou strategii.
Návod, jak na to
Psaní článků pro web má několik důležitých kroků. Pojďte si je projít, ať příště napíšete pořádný text.
Začněte klíčovými slovy
Při psaní SEO textů jsou klíčová slova to nejdůležitější. Musíte si vybrat ta správná, která souvisí s vaším tématem (oborem) a jsou hledaná uživateli. To je u SEO textů nejdůležitější. Pište na témata, které někoho zajímají. Jedině taková témata někdo hledá. S tím vám pomůže jednoduchá analýza klíčových slov, search intent a long tail. To jsou všechno výrazy, které potřebujete pochopit.
Vyberte si několik klíčových slov, která nejlépe charakterizují obsah vašeho webu nebo článku. Klíčová slova poté začleňte do nadpisů, podnadpisů a do samotného textu. Není nutné to s klíčovými slovy v textu přehánět. Hlavně se držte tématu a maximální užitečnosti pro čtenáře.
Pro vyhledání vhodných klíčových slov pro článek je potřeba provést výzkum, který nám pomůže pochopit, jaké klíčové fráze lidé vyhledávají v souvislosti s daným tématem. Existuje několik způsobů, jak tento výzkum provést.
Ahrefs Free Keyword Generator
Ahrefs nabízí širokou škálu nástrojů pro SEO, včetně bezplatného generátoru klíčových slov. Tento nástroj vám umožní generovat tisíce relevantních klíčových slov bez nutnosti registrace. Proto jsem ho dal na 1. místo. Ale daleko lepší pro vás bude Collabim.
Ahrefs vám umožní bezplatně získávat objemy vyhledávání pro požadovaná klíčová slova. Protože jde o bezplatný nástroj, tak má svoje mouchy, ale je docela dobře použitelný ve více jazycích.
Collabim
Collabim je nástroj pro správu SEO a online marketingu, který pomáhá firmám a agenturám optimalizovat webové stránky. Nástroj nabízí řadu funkcí pro analýzu klíčových slov, sledování pozic ve vyhledávačích, analýzu konkurence a mnoho dalšího.
U Collabimu je vidět, že je o dost lepší jak bezplatný Ahrefs. Collabim je v základu zdarma, ale je to spíše verze na vyzkoušení. Placená verze vyjde asi na 5000 Kč ročně, což se rozhodně vyplatí, pokud to s psaním myslíte vážně. Do Collabimu se musíte zaregistrovat, ale stojí to za to.
☛ Collabim
Marketing Miner
Marketing Miner je nástroj pro SEO a online marketing. Nástroj nabízí řadu funkcí pro analýzu klíčových slov, analýzu konkurence, analýzu backlinků a mnoho dalšího. Svým způsobem je také použitelný zdarma, ale je lepší si za něj platit, protože v něm najdete spoustu užitečných nástrojů. V bezplatné verzi vám pro každý hledaný dotaz Marketing Miner zobrazí pouze 10 výsledků, zobrazení dalších je podmíněno placeným tarifem.
Google návrh klíčových slov ve vyhledávání
Při zadání klíčového slova do vyhledávacího pole Google se nám zobrazí návrhy dalších výrazů, které souvisejí s tím, co právě hledáme. Takhle můžete najít inspiraci a zároveň odhalit další relevantní klíčová slova. Pokud píšete článek, tak je to dobré na zjištění toho, co lidí ke konkrétnímu tématu hledají.
Google Keyword Planner Nástroj
Google Keyword Planner odhalí klíčová slova, která lidé nejčastěji hledají. Pomocí tohoto nástroje můžete zjistit, kolikrát bylo dané klíčové slovo hledané, jaká je jeho konkurence a navrženou cenu na PPC reklamy. Bohužel je tento nástroj dostupný v Google Ads. To by nebyl takový problém, ale pokud si neplatíte reklamní kampaň, tak můžete získat jen velice nepřesný rozsah hledanosti klíčových slov.
Oproti tomu v Google Ads s placenými kampaněmi můžete získat poměrně pěkné přehledy hledanosti. To musíte uznat sami po shlédnutí dalšího obrázku.
Napište nejlepší SEO článek ve svém životě
Napsat nejlepší SEO text svého života? To chce hodně zkušeností a úsilí. Něco vám poradím. Vyhledávače zajímá takzvaný Search intent – důvod, proč uživatel hledal, to co hledal. Těch důvodů může být více, ale zjednodušíme to na dva: článek, nákup.
Pokud někdo hledá například „chytré hodinky“, tak jeho záměrem je nějaké koupit. Z toho důvodu nemá moc smysl psát mega dlouhý článek na toto téma, protože vás s ním vyhledávač dopředu stejně nepustí. Jiný případ je to s dotazem „nejlepší chytré hodinky“. U takového dotazu se dá očekávat, že uživatel si chce o hodinkách něco přečíst, aby dostal odpověď na to, které jsou nejlepší.
Ono to ale není tak jednoduché, protože Search intent se může aktualizovat a měnit.
Něž začnete psát jakýkoliv text, tak musíte vědět, kde bude umístěný – jestli to bude článek nebo popisek kategorie e-shopu. Pokud chcete napsat článek o chytrých hodinkách a chcete, aby měl šanci umístit se ve vyhledávačích, tak ho musíte uzpůsobit search intentu.
Rovnou vám říkám, že nemá smysl nazývat takový článek jako „Chytré hodinky – všestranný pomocní pro sportovce“ nebo podobný nesmysl. Tohle je fráze, kterou nikdy nikdo hledat nebude.
Vy potřebujete zjistit, s jakým info obsahem máte ve vyhledávači šanci se umístit. S tím vám pomůže Google, který má ve výsledcích vyhledávání box Lidé také hledají. Tam většinou najdete nápady na články. Vidíte, že lidi zajímají nejlepší chytré hodinky.
Hned v dalším kroku si tedy musíte ověřit, jaké weby se ve výsledcích vyhledávání zobrazují. To znamená projít v rychlosti 1. a 2. stránku výsledků vyhledávání a všímat si toho, co tam je za typy webů – obsah nebo e-shop?
Často narazíte na mix typů webů. V takovém případě si můžete být jistí, že máte šanci dostat se se svým textem na 1. stránku výsledků vyhledávání.
Všechny úspěšné SEO texty začínají průzkumem konkurence. Projeďete výsledky vyhledávání pro konkrétní klíčové slovo, jděte přímo na web, koukejte na nadpisy, podnadpisy a strukturu textu.
Nakonec si z toho všeho vytvořte strukturu pro svůj vlastní článek.
Teď už se můžete pustit do psaní. Rozhodně ale nezapomeňte na záměr vyhledávání, protože to je pro úspěch SEO textu nesmírně důležitý aspekt. Pokud budete psát text pro nějaké klíčové slovo, jehož záměr vyhledávání je úplně jiný, tak se vám takový text ve výsledcích vyhledávání neumístí. Zkuste si například vyhledat „iPhone“ a potom „iPhone recenze“. U jednoho výrazu chtějí uživatelé najít přímo kategorii obchodu, ale u toho druhého chtějí články. Takhle to funguje u všech dotazů. Dobře si všímejte, co vám vyhledávač nabídne po jejich vyhledání. Takový obsah pak musíte bezpodmínečně vytvořit.
A to je vlastně celé. Teď už jen napište článek, který bude lepší oproti těm, které jsou na 1. stránce vyhledávání teď, podpořte ho odkazy a počkejte.