Jak napsat pracovní inzerát
Chcete vědět, jak napsat pracovní inzerát, který vám přivede do firmy další hvězdy? Pracovní inzerát patří do odvětví reklamních textů. Účelem reklamního textu je zaujmout čtenářovu pozornost a urvat si ji pro sebe. Podobně to funguje s nabídkou pracovních míst. Jen po jejím úspěšném nasazení vám nebudou cinkat peníze na účtu, ale budete mít email plný kandidátů.
V dnešní době se tvorba efektivního pracovního inzerátu může zdát jako velká výzva. Ale nebojte, v tomto článku se naučíte, jak připravit přesvědčivý a přitažlivý inzerát, který přiláká ty nejlepší kandidáty.
Studium cílového kandidáta. To je první věc, která je důležitá pro úspěšné získávání nových oveček do firmy.
Jenže
Jakmile ale dostane někdo z HR za úkol napsat pracovní inzerát na získání nového pracovníka, jeho kroky okamžitě vedou na pracovní portál zjistit, jak se takové inzeráty píšou.
A tam začne tragédie, která odradí potenciální firemní hvězdy
HR asistent se poučí z chyb ostatních HR lidí, kteří kopírují „kreativní“ nápady HR asistentů jiných firem. Výsledkem není nic jiného, než „cool“ text plný super klišé, pro budoucího kandidáta nepodstatných věcí a nesmyslně dlouhého, nudného popisu podnikatelské činnosti firmy od roku 1939.
Vše zabalené pod nahypovaným nadpisem.
AJŤÁKU, HLEDÁME PRÁVĚ TEBE NA …
A to celé samozřejmě na tykačku!
Jo, a taky máme super kafe. Je něco více? Existuje lepší komodita, než je kafe? Páč my ho tady vypijeme opravdu hodně. Vlastně proto je náš inzerát, tak roztěkaný.
Fakt lákavá nabídka… a co další benefity, které vás odliší?
… a co metro? A stravenky za kilíčko? A kafe. To nikdo jiný nenabízí!
Jak napsat pracovní inzerát
- Zkoumejte kandidáta
- Nazvěte pracovní místo pravým jménem
- Začněte stručným, ale originálním popisem společnosti
- Nastavte si formální nebo neformální tón a ten neměňte
- V bodech popište pracovní činnost
- Napište realistické požadavky
- Nepodceňujte pracovní místo a pohrajte si s popisem dílčích úkolů
- Shrňte balíček benefitů
Předtím, než začnete psát pracovní inzerát, je důležité jasně si vymezit, jaká pozice je k dispozici. Definujte roli, povinnosti a očekávání, které s ní souvisí. Ujistěte se, že vaše definice je jasná a přesná.
1. Nepodceňujte budoucí kandidáty
Když hledáte prodavačku textilu, tak není dobrý nápad nazývat pracovní pozici jako Store manager. Prodavačka pravděpodobně nehledá místo managera. Inteligentní člověk v tom okamžitě vidí kulišárnu. A hlupák se chytne.
A koho jiného vzít? Vždyť napsal jen on.
Podívejte se na Lidl.
Ten jako první začal bitvu při získávání pracovní síly, které je na trhu nedostatek. A daří se mu to skvěle. O práci tam přemýšlejí i lidé s vysokoškolským vzděláním. A světe div se! Nevymýšlí šílené názvy pozic. Jejich pozice se jmenují střízlivě – Prodavač nebo Referent v resortu nákupu.
Co myslíte, jak bude hledat zkušená prodavačka práci? Co zadá do vyhledávače?
Nadpis inzerátu
První věc, kterou potenciální kandidát uvidí, je nadpis inzerátu. Měl by být stručný, jasný a výstižný, ale také dostatečně zajímavý, aby upoutal pozornost čtenáře.
2. Název pozice
Souvisí to vlastně s předchozím bodem. Každý den hledá vysněné zaměstnání tisíce lidí. A ty nevidí do hlavy vašemu kreativci, kterého při psaní nenapadlo, že ten inzerát někdo může zkusit vyhledat. Na pracovním portálu, na Googlu, Facebooku.
Podle Kmoška jsou pracovní portály mrtvé. A to zejména pokud chcete získávat pasivní kandidáty na pracovní místo. Své inzeráty musíte přizpůsobit podle toho. Proto čtete článek, jak napsat pracovní inzerát. Více o hledání pracovních pozic: https://www.kmosek.com/pracovni-servery-a-portaly-jsou-mrtve/
Chcete být jedineční, žádoucí, atraktivní. To je jasná věc. Ale nevytvářejte nové „kreativní“ názvy pro zaběhnuté názvy pracovních pozic. Neotvírejte pozici, která ve firmě vlastně neexistuje.
Ať to pak nevypadá takhle blbě:
Hledáme IT ninju
Client Angel
Ajťáku! Chceš mít šéfa, co má rád dobrý kafe? – Fakt nelžu! I tohle jsem viděl na Jobs.
A správně:
Hledáme programátora PHP, Programátor PHP, Senior PHP programátor
Programátor přece nebude hledat práci jako IT ninja. Není to želva.
Client Angel
Napadlo někdy vašeho obchoďáka vydávat se na anděla? Volejte Chocholouška!
3. Představení společnosti na prvním místě
Jedno zaběhnuté pravidlo říká, že na úvod je dobré se představit. Myslím si to také, ale neunuďte mě k smrti. Každému je jedno, že firma v roce 1961 dodávala elektronky pro Vostok.
Buďte struční.
Nejhorší je překopírovat celou historii společnosti (na 2 A4) z firemních webových stránek.
Příklad
Vostok supplier, s.r.o. je pražská firma specializující se na dodávky elektronických zařízení, které dobývají vesmír. Hledáme programátora, který bude zodpovědný za vývoj softwarové výbavy potřebné pro kolonizování Měsíce. Potřebujeme zkušeného seniorního programátora v Cčku.
4. Na tykačku nebo formálně
Vypadá to vážně cool. Cože? Vy ještě v pracovních inzerátech netykáte?
Jednou jsem ze zvědavosti zkusil odepsat na inzerát jedné marketingové agentury. Měli pěkný inzerát. Dost osobní. A celý byl koncipovaný jako neformální, takže tykal.
Tak jsem začal tykat i Já. Odpověď na inzerát a motivační dopis jsem obojí napsal ve stejné tónině. Prostě na tykačku.
Odpověď přišla po pár dnech. A jestli bych mohl ten dopis přepsat, aby byl formální. Pohovor povede obchodní ředitel a nemuselo by mu to přijít vhodné.
Nechcete si tykat? Netykejte!
Možná vás bude zajímat článek Tón komunikace
5. Popis pozice
Popis pozice je to nejdůležitější po čem kandidát v pracovním inzerátu půjde.
Pracovní náplň je určitě dobré popsat v jednotlivých bodech. A pravdivě. A s pravými názvy.
Špatně: Budeš pravá ruka celého IT oddělení
To jako že jim budu třeba nosit snídaně nebo kupovat dárky pro milence?
Správně: Budeš administrativní podpora pro IT oddělené
Jasně! Papírování to je moje oblíbená pracovní náplň.
Popis pozice
V této části popište, jaký je cíl pozice a jaké jsou její klíčové povinnosti. Tento popis by měl být přesný a konkrétní, aby kandidát ihned pochopil, co bude jeho úkolem.
6. Realistické požadavky
Nepromyšlený pracovní inzerát se pozná na první pohled. Je plný nesmyslných požadavků, které neodpovídají samotnému nadpisu pracovního místa.
To takhle hledá účetní firma Junior účetní.
Koho hledáme:
Zkušenosti: Nejméně 3 roky účetní praxe u Deloittů
Vzdělání: Magisterský titul
Dovednosti: Podrobná znalost DPH, zkušenosti s účtováním v korporátní společnosti.
Požadavky na kandidáta
Seznamte požadavky, které musí kandidát splňovat, ať už se jedná o vzdělání, zkušenosti nebo konkrétní dovednosti. Buďte konkrétní a realističtí, přehnané nároky mohou kandidáty odradit.
7. Začněte popis pracovních úkolů silným slovem
Úderné slovo dokáže změnit čtenářovu mysl. Slovo „zodpovědnost“ může čtenář brát nejen jako závazek, ale také v něm může vyvolat vzrušení a touhu po nové výzvě. Úkolem je zodpovědnost. Dostaneš za ni práci a výplatu. Úderná slovíčka pak dokáží udělat i z obyčejné pracovní pozice životní výzvu.
Jak popsat pracovní náplň:
- Podpora významných klientů
- Aktualizování serveru pro bezpečný chod našeho centra
- Plánování pravidelných záloh
- Důležité ukládání zálohovaných dat
Taky by to šlo o dost hůře:
- Vyřizování telefonátů
- Aktualizace serveru
- Denní zálohování
- Ukládání dat do složky
Prostě bezvýznamná pozice pro bezvýznamného člověka.
8. Nakonec výhody
Každá firma má nějaké výhody. Mezi výhody nepatří, že si u vás mohu uvařit kafe. Když budu chtít kafe, tak si ho koupím. Dáte mi ho zadarmo‘? Fajn, ale kvůli tomu se k vám nepoženu. Práce na HPP a pravidelná výplata. To je snad samozřejmost! Tím se nechlubte.
Smiřte se s tím, že nabízíte úplně stejné benefity jako všichni kolem.
- Stravenky
- 5 týdnů dovolené
- Pracovní poměr na HPP
- Mladý dynamický kolektiv
- Nekonečné množství kávy
- Židli a stůl
Stravenky, práci u metra, stůl, židli, hezké prostředí, sportpass, kafe. Tohle mi nabídnou všude, takže není potřeba dělat kolem toho humbuk.
Dnes je moderní nabízet dog friendly office. To je podstatná informace, která může přilákat pozornost. Stejně tak může padnout vaše firma v nemilost, páč já mám rád papoušky.
Tohle je článek z roku 2005. A do teď je to stejná písnička. https://kariera.ihned.cz/c1-16162630-nabizene-benefity-by-mely-predevsim-motivovat
Už v roce 2005 psal iHned o nabízených zaměstnaneckých benefitech vyskytujících se v pracovních inzerátech. Od té doby se mnoho nezměnilo. Takže nemá smysl vířit vodu se stravenkami a podobnými.
Nabízené výhody
Kromě platu by měl inzerát obsahovat i informace o dalších výhodách – jako jsou benefity, možnosti vzdělávání, firemní kultura a další. Tyto aspekty jsou pro mnoho kandidátů stejně důležité jako výše platu.
Takhle by měl při psaní pracovního inzerátu uvažovat nejen copywriter. Pokud chcete můžeme spolu zkonzultovat váš pracovní inzerát.
Závěr
Vytváření efektivního pracovního inzerátu je více než jen sepsání seznamu požadavků. Je to také o tom, jak přesvědčit potenciální kandidáty, že je vaše společnost to pravé místo pro jejich další kariérní krok.
- Postavte text do latě. Musí dávat smysl, a nebýt nudný. Pokud budete psát pracovní inzerát, tak jedině ve střízlivém stavu.
- Myslete na to, že inzerát budou číst skuteční lidé. Nebudou ho číst výplody fantazie HR a PR zaměstnanců.
- Většinou se na Ninjovské pozice nikdo nechytne. Jedině želvy.
- Inzerát pište ve stejné tónině, ve které se pak bude odehrávat další komunikace. Mail, telefon, pohovor.