kvalitni web

[Vytvořím vám je] 16 prvků, které má každý kvalitní web

Jak lidé vnímají webové stránky, je odrazem toho, jak vnímají podnikání vaší firmy. Když máte nezajímavé, zastaralé webové stránky, je pravděpodobné, že u vás zákazníci nenakoupí. Proto potřebujete mít kvalitní web, který se jim bude používat s radostí. Jak má takový web vypadat? To vám tady popíšu.

Chcete vytvořit kvalitní web? Přejděte sem – tvorba webu na míru a pojďme společně probrat vaše potřeby.

Pokud opravdu chcete zaujmout pozornost návštěvníků vašich webových stránek. Musí být váš web výjimečný, kvalitní a dokonalý.

Průměrné webové stránky prostě nefungují. Přibližně 79% uživatelů obsah stránek pouze scanuje. Návštěvníci nečtou web, tak jak ho vidíme. Proto musí být kvalitní, jinak odejdou a už se nevrátí. A samozřejmě o vaší firmě nedají nikomu vědět = žádné doporučení, žádný zisk.

O web se musíte pravidelně starat. Když ne, tak zastará.

Jasně, v roce 2008 jste zaplatili za web 20 000 Kč se slibem, že vám bude sloužit až do konce života. Nebude. On zestárl. A co víc, na internet se dostala nová skupina mladších zákazníků, kteří se chovají úplně jinak než ti staří.

Na takový zastaralý web pak přijde návštěvník a první co ho napadne. „Funguje ta firma ještě? Asi ne.“ Klik, klik a je u konkurence.

Web je vaše vizitka a reklama. Buď vypadá jako starý billboard, který každý den očůrávají psi a nikdo si ho nevšímá. Nebo do něho investujete a každý den upoutává pozornost kolemjdoucích.

Bez čeho se neobejdete

A pak další drobnosti. Co z toho jste použili na svých současných webových stránkách, které nefungují? Určitě nic. Proto vám web nevodí návštěvnost a nevydělává. Je na nic.

1. Vysoce kvalitní obsah pro kvalitní web

Obsah je král.

Kvalitní obsah je na kvalitním webu nutností. Obsah musí být výjimečný, přínosný, a neukradený odjinud.

Pak přijde na řadu jednoduchý vzorec: Co se líbí uživatelům webu, to se líbí i vyhledávačům.

Jak na to?

Představte si svého ideálního zákazníka. Jeho potřeby. Nakonec pište na web texty právě pro něho. Jako byste to vysvětlovali zrovna jemu. Nikomu jinému. A hlavně pište o tom, co zajímá jeho, ne to, co mu chcete říct.

Relevantnost obsahu. To znamená, že ideální zákazník bude číst to, co číst potřebuje, a nebudete mu předkládat omáčku okolo.

Právě relevantnost, je pro většinu copywriterů (textařů) jádrem problému. V textu nikdy nesmíte uhnout z vytyčeného směru. Nedávejte slovům šarm a kouzlo. Jděte rovnou k věci.

2. Délka obsahu

Nejlepší weby. Ty weby, co se umísťují na předních pozicích Google. Takové weby mají na každé stránce více než 900 slov, fotografie, tabulky, grafy. Toto nemusí být pravidlem, ale to záleží na průzkumu trhu.

Z perspektivy čtenáře má ideální článek kolem 1600 slov.

Stránka s produktem může být o polovinu kratší, ale je důležité ji provázat (prolinkovat) s obsahem z článku.

2. Čitelnost

Čitelnost je způsob, jak umožníte čtenáři méně přemýšlet a lépe porozumět obsahu. Věnuje se tomu i kniha Nenuťte uživatele přemýšlet od Steva Kruga

A začněte u vhodně zvoleného fontu. Comic sans to není. Použijte prostě obyčejný font, jaký je na každém webu.

Toto je příklad z jednoho náhodného webu. Přečtete to?

Špatná síla fontu = nečitelný obsah.
S vámi si příště nezapomenu hlavně lupu.

Nepřečtete. Web asi dělala asistentka účetní v pauze na oběd.

Obrázek je příkladem toho, jak se dá dobrý text poškodit špatnou sílou fontu. „Webdesigner“ si určitě s konečným „webdesignem“ pořádně vyhrál a  nastavil sílu fontu pod 200 bodů, než je normální síla. Proč? Kdo ví.

4. Formátování

Jak jsem psal v úvodu. 79% uživatelů obsah stránek jen prosviští očima. Když je nic nezastaví. Prostě rychle odejdou jinam.

Obsah rozdělujte na odstavce, nadpisy, podnadpisy, obrázky, citace, odrážky.

Používejte všechno, o čem si myslíte, že by mohlo uživatele zaujmout a přinutit ho na chvilku zastavit a přemýšlet.

Google dokáže vyhodnotit uspořádání obsahu. A když se mu nelíbí, tak ho penalizuje.

Vysoce kvalitní obsah se dobře čte a uživatel ho okamžitě chápe.

Texty pište, co nejjednodušeji, aby je pochopil skutečně každý. Vyvarujte se odborného žargonu.

5. Obrázky a video. Prostě média

Jednoduše. Obsah, který obsahuje relevantní obrázky, fotky a videa. Takový obsah, je atraktivní pro čtenáře i pro Google.

Každý kvalitní web používá vizuální obsah pro zvýšení atraktivity.

Květinová louka

Obrázky a videa se dají využít jako další kanál, kterým je možné dostávat uživatele na stránky.

Některé studie uvádí, že stránky, které mají v průměru 7 obrázků, získávají vyšší pozice ve vyhledávačích.

Pamatujte, že není dobré nahrát na web obrázky přímo z fotoaparátu. Obrázky musí projít kompresí, aby se v prohlížeči dlouho nenačítaly.

6. Vytvořte jedinečné vstupní stránky

Každé téma kvalitního webu si zaslouží svoji jedinečnou vstupní stránku. Jedině tak máte šanci soupeřit s konkurencí. Když napíšete všechny informace na jedinou stránku webu. Nemáte šanci získávat „levné“ návštěvníky z vyhledávačů.

Další výhodou je, že obsah stránek se stane lépe pochopitelným.

Stránka věnující se konkrétnímu tématu zaujme daleko víc pozornosti, než jednostránková prezentace.

Taky jsem tady mohl psát ještě o počasí, ale bude lepší to napsat do článku o počasí.

7. Dokonalá navigace

Stránky uspořádejte do logicky pojmenovaných kategorií s tradičními názvy. Další můj článek vám poradí, jak rozvrhnout strukturu webu.

Nevymýšlejte „krutopřísné“ názvy, abyste se odlišili od konkurence. Nikdo to nepochopí.

Nedávno jsem viděl stránky jednoho „copywritera“, který psal, že „Ordinuje copypwriting“ a ještě něco o vedlejších účincích.

Je to hloupost, protože to možná psal v nějakém psychickém rozpoložení, kdy mu to přišlo vtipné.

Pište a nazývejte věci pravými jmény. Uživatelé to ocení.

8. Aktualizované webové stránky

Lidé dnes žijí daleko víc online, než v reálném životě. Díky tomu má každý radar na to jak vypadá zašlý, neaktualizovaný web.

Ten radar, logicky, okamžitě vyhodnotí web, jako nefunkční. To si mozek spojí s myšlenkou, že firma nejspíš zkrachovala.

Co zapříčinilo takovou myšlenku? Jediná věc. Neaktualizovaný obsah webových stránek.

I kadeřnice, automechanik, kovář, firma na ISO certifikace můžou udělat jedinou a zásadní věc pro úspěch své webovky.

Aktualizujte obsah alespoň 1 do roka. Uživatelé a Google to ocení. Získáte autoritu a další zakázky.

9. Interní a externí odkazy

Google posílá na přední pozice stránky, které používají vlastí interní odkazování.

Vtip je v tom, že by interní odkazování mělo být relevantní k textu, ze kterého se odkazuje. Jedině tak to dává smysl pro uživatele.

Nikdy neodkazujte na nerelevantní stránky, které nemají s textem a jeho problematikou nic společného. Jak psát texty na web.

Externí odkazy, tedy odkazy z vnějšku webových stránek, zvyšují vaši autoritu. Čím kvalitnější odkaz na vás vede, tím víc vám to pomůže. Google tím rozpozná, že jste důvěryhodní a může vás poslat dopředu.

Zabývá se tím problematika zvaná linkbuilding.

Zapomeňte na hromadné registrace do katalogů. Ty vám dnes jen uškodí.

10. Sociální odkazování

Říká se, že kdo dnes není na sociálních sítích, ten jako by nebyl.

Je v tom kousek pravdy.

Dejte návštěvníkům možnost na vás jednoduše odkazovat na sociálních sítích.

Dejte jim k dispozici tlačítko.

Ikonky sociálních sítí

Paradoxně jdu na tomto webu proti proudu, a žádná „sociálka“ tady nebude. Nechci se o ni starat. Kdo na mě bude chtít odkázat, ten si poradí i bez tlačítka. Dělám to tak já a po mě s tím začal i magazín Forbes.

11. Výzva k akci

Nejdůležitější věc kvalitních webů.

To si takhle čtete web. Čte se do vážně dobře. Už jste to dočetli. Co jako teď? Klik na křížek, a jsem na Facebooku. Váš text se mi vypařil z hlavy. Stejně, tak podvědomí o vaší firmě.

Takhle ne! Výzva k akci nesmí nikdy chybět. Řekněte uživateli, co má dělat.

Kontaktujte mě pomocí formuláře a já vám s webem pomůžu.

Přesně tak, kontaktujte mě. Jinak vás nikdo kontaktovat nebude.

Přesto chybí výzva k akci a většině webů velkých firem, které investovaly nemalé peníze do vývoje stránek. Tak co, už jste mi napsali?

12. Jednoduché formuláře

Nechtějte po lidech víc než je potřeba. Jsme jen líní tvorové. Čím víc políček ve formuláři, tím spíš ho nikdo nevyplní.

Přesto jsou formuláře některých firem hrozně rozsáhlé a vyžadují tolik nepodstatných informací.

To máte: PSČ, výběr služby, jméno za svobodna, jméno prvního psa, jméno třetího manžela.

Nic z toho není podstatné. PSČ si nechte automaticky zjistit z adresy (programátor to zajistí). Výběr služby vydedukujte z textu zprávy. No a ta jména. Na to jsou experti bezpečnostní specialisté velkých bankovních domů. Údajně tím odchytávají teroristy.

13. Čím méně technologií, tím více

Kvalitní web na WordPressu musí mít co nejvíc pluginů, Ajaxů, javascriptů, popup oken a dalších blbostí, které web jen brzdí. Tyhle webové technologie ve výsledku jen otravují uživatele.

To vlezete na web a zavíráte jedno okno s cookies, popup na zanechání emailu, popup na upozornění. Pak blokujete „lajknutí na Facebooku“, Geolokaci a když se na ty stránky konečně dostanete., tak se začnou sekat při scrollování.

Vím, viděli jste to na webu Vodafonu nebo Komerční banky. Ale stejně. Používejte jen to, co je potřeba.

14. Mobilní přívětivost

Dnes musí být každý kvalitní web „Mobile friendly“. Dlouhodobě klesá používání tradičních desktopových zařízení, a do popředí se dostávají mobilní zařízení. Musel na to reagovat i Google a vyhlásil akci „Mobile first“. Protože kdo se dneska nehrbí s mobilem v ruce, ten je divnej.

To znamená, že mobilní stránka, je pro Google pomyslnou startovní čarou pro indexaci stránek.

Mobilní zařízení a web

Stránky, které nebudou mobile-friendly sice ve vyhledávání zůstanou, ale budou v pozadí těch stránek, které už jsou na mobilní revoluci připravené.

15. SEO – optimalizace webu

Kdo nezapne knoflík SEO u svých stránek, ten se nemůže považovat za kvalitního webdesignera.

To byl vtip. Na SEO neexistuje knoflík. SEO, je složitá problematika, která vydá na dlouhý článek. Třeba tento se základy SEO.

Základní SEO na webu znamená mít pěkné odkazy a dokonale srozumitelný obsah užitečný uživatelům. Bez toho se žádná vysoce kvalitní webová prezentace prostě neobejde. No a pokud vás SEO problematika zajímá blíže, tak si přečtěte, co je SEO copywriting, ať víte, jak si napsat vlastní kvalitní SEO texty.

16. Rychlost stránek

To přijdete na stránky a čekáte. Než se načtou obrázky, styly, skripty. Mě to nebaví, takže jdu pryč.

Jak to máte vy? Řešíte rychlost stránek, nebo ztrácíte zákazníky? Určitě to první, jinak byste nečetli tenhle článek.

Google Insights rychlost stránek

Začněte tím, co zvládnete sami. Otestujte si stránky zdarma s pomocí Google Pagespeed Insights. Více jsem se o rychlosti webu rozepsal v článku, jak změřit rychlost webu. Optimalizujte obrázky například pomocí služby Tinypng. Aktivujte kompresi gzip a mimifikujte css. Jestli používáte WordPress najdete pro to spousty pluginů. Jinak se musíte obrátit na programátora.

Zrychlete svoje stránky a zvyšte jejich obrat.

Závěrem

Kvalitu webu určuje hlavně jeho obsah. Ten musí být relevantní a  užitečný uživatelům. Jako copywriter zapomeňte na omáčku okolo a jděte rovnou na věc.

Jestli se vám článek líbí, hoďte ho na sociální sítě. Uděláte mi tím radost. Fakt.

Časté otázky ke kvalitním webových stránkám

Jak dlouho trvá vytvořit kvalitní webové stránky?

Vždy to záleží na rozsahu webu a schopnosti dodávat požadované podklady. Malé weby pro firmy, živnostníky a řemeslníky se realizují do 14 dní. Více informací je lepší napsat na e-mail [email protected]

Jak se pozná kvalitní web?

To je velice ošemetné téma. Obecně se dá říct, že kvalitní web se musí správně zobrazovat na všech zařízeních, musí být rychlý (rychle se načítat), ale důležitý je zejména jeho obsah. Na tom se nevyplatí šetřit, protože tento obsah zajímá vaše zákazníky a klienty. Řekněte jim o sobě vše, ať nemusí váhat, jestli jste pro ně vhodní.

Podobné příspěvky