Co dělá copywriter a jak pomůže vašemu podnikání
Když se zeptám nějakého podnikatele, jestli mi může popsat jeho podnikání. Většinou se rozhovor zvrhne ve výčet činností, které dělá, které už dělal, a skončí to větou. No prostě dělám všechno. Také děláte všechno a pro všechny? Pak čtěte dál.
Občas rozhovor tou větou „děláme všechno“ vlastně i začíná.
Na příkladu stavební firmy vám ukážu práci, kterou dělá copywriter.
Takže to vypadá nějak takhle:
Já: „Co tedy děláte? Jak pomáháte zákazníkům?“
Podnikatel: „Děláme komplexní stavební činnost.“
Já a zákazníci: „Eeee…?!? A to jako co?“
Podnikatel: „No děláme střechy, stavíme zdi a ploty, pokládáme dlažbu…“
Dobrý rozptyl, který má každá stavební firma. Ano. To dělá každá stavební firma.
Jak už jsem psal v článku, jak psát texty pro web. Tenhle výčet prací mi připomene pana Kose z filmu Na samotě u lesa. „To máte geodézie, ONV, MNV …“
Co dělá copywriter
Copywriter píše texty, které upoutají čtenářovu pozornost. Píše texty, co zajímavě a nenuceně informují o tom, co vaše firma opravdu dělá. Často je hlavním cílem proměnit čtenáře v zákazníka. Někdy se těm textům říká reklama. To není úplně pravda, ale to je na jiný článek.
Copywriter má za úkol pohlídat, že se na webu neobjeví blábol „komplexní stavební činnost“ nebo pouze výčet prací.
Copywriter napíše příběh vašemu podnikání. Nezáleží na tom, jestli jste stavební firma, zedník na živnosťák nebo kdokoli jiný, z jiného oboru. Píšu všechno a všem :-).
Jak vám copywriter pomůže s podnikáním
Pomůže vám udělat lákavější texty. Je jedno, jestli na webu nebo v reklamních prospektech. Copywriter už ví, že se texty musí rozdělit na různé stránky, podle jednotlivých prací. Proč?
Já vím. Chcete hlavně ušetřit. Ať to moc nestojí.
Když nacpete všechny informace na jednu stranu nebo do inzerátu o velikosti 3×3 centimetry. V nepřehledném sletu informací. Co udělá příjemce, takové zprávy? Hodí ji do koše. Ušetřili jste? Tak určitě.
Copywriter si zjistí, co je důležité pro vaše zákazníky
Hlavně ať to na první pohled nevypadá, že vám jde hlavně o peníze. A o co teda jde?
Jasně, že jde o peníze. Ale nejdřív mi musíte ukázat, co za ty peníze dostanu. Netlačit na pilu. Nabídněte mi vyřešit můj problém.
Takovou „komplexní stavební činnost“ tu dělá dneska každý. Nuuudaaa…
Já potřebuji zateplit fasádu. Nepotřebuji komplexnost vaší firmy na Bůh ví co.
Tak jo.
„Zateplíme vám fasádu.“
Po zásahu copywritera:
„Šetřete náklady na vytápění i vy! Jaké výhody vám přinese zateplení fasády?“
Ale my toho děláme víc…
Tak bude další stránka nebo leták o Projekční činnosti. A další zásah copywritera.
„Zajistíme pro Vás nejen vyhotovení projektů rodinných domů, ale celkovou komunikaci s úřady a orgány veřejné sféry.“
Najednou to dostává všechno větší smysl. Že jo?
Text vysvětluje, co ve vašem oboru stavebnictví, znamená slovo „komplexní“. Zákazník je lépe informovaný, takže může objednávat. A vám cinkají peníze co kapsy. Úplně bez práce.
To byl vtip, takhle to nefunguje.
Jak vám pomůže copywriter uspět na internetu
Před psaním čehokoli na internet, je důležité prozkoumat, jak vás zákazníci hledají. To se dělá pomocí různých nástrojů pro návrh klíčových slov. Například návrh klíčových slov od Google Ads.
Průzkum klíčových slov má většinou na starost SEO specialista, ale u malých projektů to zvládne i copywriter. Tedy dobrý copywriter.
Jako zkušený copywriter okamžitě z obrázku poznám, že vás dotazem „komplexní stavební činnost“, nikdo nehledá. Jako zkušený internetový psavec, také znám i další know-how. Chcete ho vědět?
Ajaj. Na tenhle klíčový dotaz je velká konkurence. Správný copywriter si s tím bude vědět rady. Bude vědět, jak ten dotaz co nejlépe formulovat, aby nesl ovoce a vodil zákazníky.
Pro koho tu je copywriter Jarda Pajskr
Pro všechny podnikatele, co to myslí se svojí firmou vážně. Copywriter vám pomůže se zásahem správné cílové skupiny. Jako copywriter pomohu napsat příběh vaší firmy slovy, která jsou srozumitelná především pro vaše zákazníky.