11 tipů, jak psát nejlepší texty na web
Když nepíšete na web, přicházíte o miliony denně. To bez jakékoliv legrace. Psaní textu na své webové stránky bývá nejtěžší. V hlavě koluje několik myšlenek, ale když se mají hodit na papír, najednou to nejde. Jak začít psát nejlepší texty na web?
Nikdy nepodceňujte to, co píšete na web, protože internet je celý o textu. Tedy ta jeho slušná část. Pokud si s texty nevíte rady, tak to někomu zadejte, ale nikdy to neflákejte, protože se tím připravujete o peníze. Tento můj web vydělává převážně na textu. Vyplatí se mi to? No samozřejmě.
Text je to, co vás prodává. Když ho odfláknete, tak proděláte. To chcete? Vážně? Určitě ne. Jestli si ho chcete napsat sami. Čtěte dál. Jinak jinak vám ho napíšeme my – máme s tím spoustu zkušeností a měřitelných výsledků.
Jasně, většinou je lepší to nechat na profíka. Vy se vyznáte ve svém oboru a někdo jiný je dobrý na texty. Každý nemůže umět všechno. Ale pojďme k tomu, jak psát texty na web. Jasně, to byl SEO fígl. Dobré texty jsou součástí kvalitního webu.
1. O čem psát na web
Prostě pište o svém podnikání. Pište o tom, co chcete ostatním sdělit. Když vyrábíte okna, tak to napište. Napište, jak ty okna vyrábíte. Ať to každý vidí, že jste nejlepší ve svém oboru. Přesně tak. Pomůže vám s tím obsahová strategie, která vás naučí plánovat obsah.
Ať to vidí i konkurence. Právě konkurentům by měly vstávat vlasy hrůzou na hlavě, až si budou číst o tom, v čem jste lepší. Jen na tu konkurenci nikdy neukazujte. Prostě si konkurence v textech nevšímejte. Pište jen o sobě, o tom co děláte.
2. Piště pochopitelně, jděte k věci
- Nepoužívejte odborný žargon
- Pište pochopitelným jazykem (text budou číst hlavně neodborníci)
- Nepoužívejte cizí slova
- Jděte rovnou k věci
- Pište o výhodách, ale i nevýhodách (už nebudete vyhazovat peníze z okna)
- Pište o věcech, které lidi zajímají. NE o tom, co zajímá vás.
Používání odborné hantýrky, je to, co zabíjí texty na webu.
Pro příklad uvedu okenářskou firmu:
„Můžeme vám nabídnout dvojsklo IV68, trojsklo IV78 či trojsklo IV92.“
Co si asi zákazník pomyslí?
Co to má jako znamenat? Já chci okna. Ne nějaký IV… Chci izolační okna, aby mi neutíkalo teplo.
Takže když to nejde jinak, tak to pod tím textem hned a jednoduše vysvětlete, nebo to vůbec nepište.
Představte si. Chcete na zahradě vykopat studnu. Narazíte na inzerát, kde se píše:
„Vyvrtáme studnu s naším strojem ATLAS COPCO ROC D7C 11.“
Druhý inzerát:
„Vyvrtáme vám studnu o průměru 120-150 mm. Do hloubky až 15 metrů.“
No, koho vyberete? Co mě zajímá u studny je průměr a hloubka. Je mi úplně ukradený, jak a čím tu díru vyvrtáte. Udělejte to pořádně s co nejmenší škodou na zbytku zahrady.
V jednoduchosti je síla. To platilo a bude platit vždycky.
Své texty pište do detailu, ale vždy srozumitelně. Zákazník chce vědět, co dostane, nechce se babarat v tom, jak a čím to budete dělat. Pokud mi celý proces dokážete pěkně a zábavně popsat, tak pak mě zajímá i průběh.
3. Nepište na web hlouposti
Při procházení firemních webů mě vždycky zaujme, co všechno firma potřebuje na stránku dostat a jak se s tím vypořádá. Se zaujetím pak sleduji, jaké otázky to u mě vyvolává.
„Naší hlavní činností je zakázková truhlářská výroba.“
Co je teda ta vedlejší činnost?
„Vyrábíme kuchyně, skříně, dveře, okna, pergoly, zahradní domky.“
Tohle mi vždycky připomene film Na samotě u lesa a pana Kose. „Já už toho zběhal, to máte: Výpis z pozemkové knihy, geodézie, JZD, MNV, ONV …“
4. Co teda na web napsat?
„V oblasti zakázkové truhlářské výroby nejsme nováčci. Svému řemeslu se věnujeme řadu let. Nejen v interiérech, ale i v exteriérech.“
Snažte se používat činný rod
Někdy se nevyhnete trpnému rodu, ale snažte se mu vyhýbat co nejvíc.
- Trpný rod: Vestavěné skříně jsou vyráběny ve vysoké kvalitě na nejmodernějších strojích.
- Činný rod: Vyrábíme moderní vestavěné skříně s důrazem na kvalitu a precizní zpracování.
Používám slova „kvalita“ šetřete. Dneska dělá vysokou kvalitu fakt každý a lidi už na to slovo mají vypěstovanou slepotu. Jen si zapamatujte, že neexistuje žádná vysoká kvalita. Je jen kvalita.
5. Nepište o sobě. Pište o čtenáři
Většinou nikoho nezajímá, kdo jste. Tedy na první pohled. Lidi zajímá, jak vyřešíte jejich problém.
Například u služby tvorby webů na míru jsem zmínil, že se moje weby umí zaplatit. Většina zákazníků má zpočátku problém pochopit, že web nejsou vyhozené peníze, ale web si umí sám na sebe vydělat.
Dalším příkladem může být:
- Vy: Zabýváme se převážně truhlářskou zakázkovou výrobou.
- Pro čtenáře: Vyrobíme pro vás nábytek na míru. Využijte svůj prostor na maximum.
6. Když nevíte, co na web napsat. Nic nepište!
To děláte kuchyně, okna, stoly… Na všechno může být podstránka webu, kde budou i texty, které přivedou další návštěvy – zákazníky. Vy to víte, já to vím.
Najednou nastane problém. Co tam k těm stolům napsat? Nevím!
Tak tam dáme „Stránka v přípravě.“
A ta stránka je v přípravě několik let. Zákazník se z ní nic nedozví a vy už tam nikdy nic nenapíšete.
Tohle se na webu nedělá. Každá služba potřebuje svoji podstránku (více vám napoví longtail). Každá služba musí být dokonale popsaná, jinak se neprodá a vy přijdete o peníze. Proto se web nesmí ošidit.
7. Pište pro lidi. Nepište texty pro vyhledávače
Ten „vykuk“, co vám dělal web, vás naučí i tajné SEO metody, které zaručeně zvýší návštěvnost webu. Takže pak píšete texty na web pro vyhledávače, a ne pro zákazníky. Pro lidi. Pro ty, co od vás nakonec nakoupí. Google si u vás nic nekoupí.
- Špatně: Díky stránky Zakázkové truhlářství můžete získat více informací o firmě stránky Zakázkové truhlářství Pepíček.
- Dobře: Máme truhlářskou dílnu vybavenou moderními technologiemi pro zakázkovou výrobu nábytku.
Pište pěkné a informačně hodnotné texty. Nepište jen slovní vatu vyplněnou klíčovými slovy v základním tvaru. To už dneska na webu nefunguje. Nikdo to nebude číst.
8. Na web patří srozumitelný text
Je to jednoduché. Pište srozumitelný text, který se dobře čte. A příklad si vezměte z tohodlenctoho článku.
Přečetli jste to slovo „tohodlenctoho“?
Asi špatně, co?
- Dělejte nadpisy. Nadpis má vystihnout co se čtenář v odstavci dozví. Všimtěte si tohoto článku. Ten má také nadpisy a podnadpisy. Lépe se to čte.
- Zvýrazňujte. Dneska se texty nečtou, ale skenují (více o rychločtení). Čtenář po textu jede očima. Každé zvýraznění, nadpis, odkaz, je zarážka pro jeho oči. Většinou je jistota, že čtenář přečte alespoň ten zvýrazněný text.
A proč tu bylo „tohodlenctoho“?
Prostě jsem vás chtěl trochu odpoutat od tématu. Vyhodit vás trochu z kolejí.
„Refreshnul“ (osvěžil) jsem vám mozek, ale až teď. Když jsem tomu dal pointu.
Tuhle metodu můžete použít i v textech na firemním webu, ale chce to promyslet. Aby si zákazník nemyslel, že jste se zbláznili. Nefunguje to na všechny.
9. Zkracujte, škrtejte, zjednodušujte text
Jasně tenhle dlouhý článek není příkladem jednoduchého a krátkého textu. Napište si text ve Wordu. Nechte ho ležet a za dvě hodiny si ho přečtěte. A zkracujte.
Pokud můžete vynechat slovo. Udělejte to.
Kdo pamatuje památníčky, tak tam bylo. „Můžeš kreslit, můžeš psát, ale listy netrhat.„
Ve vašich textech trhejte. Hodně. Vytrhujte slova, co tam nemají co dělat.
10. Text doplňujte obrázky
Obrázky prodávají. Dřív to bylo se sexuální tématikou. Dneska s koťátkama. Více o tom: Jak vybrat správnou fotku na homepage.
11. Nevítejte čtenáře na webu
Nevítejte na úvodní stránce. Ani jinde.
Když k vám přijde někdo do prodejny nebo kanceláře, tak mu také neříkáte, aby vítal.
Řeknete prostě „dobrej, co chcete?“.
Takže na úvodní stránce, taky přejděte rovnou k věci. Řekněte čtenáři, co chce.
Co mu uděláte. Co dostane. Co umíte. Jak vyřešíte jeho problém. To zajímá každého zákazníka.
Tak a to je vše přátelé
Psaní je věda. Můžete to zvládnout sami, ale chce to dostatek studování.
Pište tak, jak mluvíte. Pak ty sprostý slova vyhoďte a budete mít použitelný text. Haha to byl vtip. Až napíšete svoje texty, tak se naučte, jak zviditelnit web. Bez toho budou sebelepší texty k ničemu.
Když si v psaní nevěříte, tak si najděte někoho, kdo si v tom věří a umí to. Třeba takový copywriter by vám mohl pomoci.
Já se taky nestříhám sám a se zuby chodím zásadně ke kováři, auto spravuji u automechanika.
Na všechno ostatní je tady Masterc…. Eee.. Já.
Geniální článek a výborně napsaný. Nesmírně vás obdivuji Jardo. Kloubouk dolů před tím, jak píšete.