Návod: Tvorba webových stránek [pro začátečníky] Jak je vytvořit
Tvorba webových stránek pro začátečníky? Ano, jde to. V tomto návodu vám poradím, jak na to. Tvorba webů svépomocí není složitá, ale můžu vám slíbit, že vám nějaký čas zabere. Pokud chcete mít výsledek co nejlepší, tak si tento postup prostudujte opravdu pečlivě.
Jako první věc si musíte rozmyslet, jaký typ webu budete tvořit. V dalším kroku je důležité zvážit platformu (systém), na kterém budete web vytvářet. Pak už si jen zaregistrujete doménu a případně objednáte hosting pak už můžete začít tvořit webové stránky ne vybraném systému.
Video: Tvorba webu ve WordPRess
Jaké technické znalosti potřebujete pro tvorbu webu?
V dnešní době nemusíte mít nějaký speciální znalosti pro vytvoření webových stránek. Nemusíte umět programovat, nemusíte umět HTML a CSS. K vytvoření webových stránek vlastně potřebujete mít trošku vyspělejší počítačovou gramotnost. A také chuť věnovat vytvoření webu několik desítek hodin.
Pokud ale mluvíme o technických znalostech, tak byste měli mít povědomí o tom, jak kvalitní webové stránky fungují, co je webová přístupnost, UX, co je SEO, že byste na web neměli dávat obrázky velkého rozlišení a špatného formátu, jak správně používat editor stránek.
Asi se to zdá být jako prkotina, ale většina lidí naběhne na Wix, Webnode a podobně, nebo si koupí nějakou hezkou WordPress šablonu a pustí se do práce. Za desítky ztracených hodin nad tvorbou mají něco jako web. Protože o tom nic nevěděli, tak web vypadá, jako kdybych si já opravoval nebo nedej bože stavěl auto.
Faktem je, že pro vytvoření webu sice nepotřebujete umět programovat, protože tuhle práci za vás udělá redakční systém. Nicméně ten se potřebujete naučit ovládat. Já vám doporučuji WordPress. Je jednoduchý, výkonný a je zdarma. Pracuje se v něm vlastně za pomoci klávesnice a myši. V editoru se pouze přesouvají prvky do stránky až vám z toho vznikne celý web. Barvy, písma, obrázky, videa, formuláře – tohle všechno jednoduše změníte, přidáte, nastavíte.
Vlastně celý tenhle můj web je vytvořený ve WordPress.
Jak vytvořit webové stránky
1. Ujasněte si typ a smysl webu, který chcete vytvořit
Položte si otázku: jaký web budete tvořit? Bude to blog, firemní stránka, osobní vizitka, e-shop? Každý typ webových stránek má trochu jiné potřeby a vlastnosti. Pokud si ujasníte včas typ webu, tak později vám to pomůže s výběrem platformy pro tvorbu webu.
Má jít o prezentační web, kam přijde návštěvník až, když mu dáte svoji osobní vizitku, nebo jde o obchodní web, který má získávat návštěvnost z vyhledávačů nebo reklamních systémů?
Typy webových stránek
- Jednoduchá firemní stránka a osobní vizitka – takový web má většinou do 7 podstránek, kde vysvětlíte, kdo jste, co nabízíte, kolik to stojí, kde vás kontaktovat.
- Blog – blog nebo magazín většinou slouží pro komunikaci s nějakým publikem. Zde ani tolik nejde o jeho vzhled, jako o jeho obsah.
- Výkonný web pro podnikání – to je web, který získává návštěvnost z vyhledávačů nebo reklamních systémů. Může mít pár podstránek, ale také nekonečně mnoho. Pokud to dává smysl.
Význam webové stránky
Proč budete webovou stránku tvořit? Rozmyslete si na samém začátku, než se do tvorby webu pustíte svépomocí. Rozmyslete si to i v případě, kdy si na tvorbu webu na míru někoho vyberete. Takový dodavatel vám však pomůže správně vybrat.
2. Chcete, aby se lidé měli po předání vizitky kam podívat
Toto jsou nejjednodušší webové stránky. Fungují prostě tak, že někomu na schůzce dáte vizitku, kde bude adresa webu. Takový web má smysl i v případě, že někdo zadá název vaší firmy nebo osoby přímo ho vyhledávače, dostane vizitku nebo leták s adresou. V tom případě najde váš web.
Z vlastní praxe mám vyzkoušeno, že takový jednoduchý web je špatně nalezitelný ve vyhledávači v případě, když hledá nějakou službu obecným vyhledávacím výrazem. Je to dané tím, že většina firem už má propracované velké weby s bohatým obsahem. Jednoduchý web je často až na konci výsledků vyhledávání, protože vyhledávač nechápe jeho význam. Nemusí to být pravidlem, ale příklady z praxe mluví jasně.
Jednoduchý web jde později celkem jednoduše rozšiřovat o další podstránky, ale je to závislé na výběru platformy nebo systému pro stránky.
Tenhle typ webu zvolte, když potřebuje odrazový můstek pro přímo oslovené klienty. Nečekejte od něho, že vám bude vodit poptávky z vyhledávání.
3. Chcete psát vlastní blog
Psaní blogu může mít několik důvodů. Vždy jde ale o nějakou sebeprezentaci a získání si svého místa ve světě. Dneska bloguje každý. I firmy. Blogování je jednou z možností, jak dát o sobě vědět. Když píšete zajímavý obsah, tak na něj mohou přicházet uživatelé z vyhledávačů, mohou si ho sdílet mezi sebou. I tenhle můj návod je vlastně blogový příspěvek, který vás sem přivedl z nějakého zdroje.
Blogování chce čas, protože než budou vidět první výsledky, tak to bude trvat hodně dlouho dobu. Mezi mými klienty jsou e-shopy i firmy, kterým přesně cílenými blogovými články pěkně zvyšujeme obraty. Takže blog je také jednou z forem, ja získávat nové poptávky a zvyšovat obrat firmy.
4. Chcete získávat nové poptávky pro podnikání
Pak budete potřebovat správně nastavený web. Takový web musí mít dobrou informační architekturu. Tu můžete vytvořit instinktivně, ale pokud máte velkou konkurenci, tak budete potřebovat především SEO nástroj pro analýzu klíčových slov, protože výběr správných klíčových slov zvýší návštěvnost webu z výsledků vyhledávání.
Obchodně úspěšné weby jsou obsahově bohaté a mají mnoho podstránek. Přesné číslo vám neřeknu, ale může jít od jednotky, desítky, stovky podstránek. Pokud to dává smysl, tak je to správně, protože jde o podstránky s důležitým obsahem. A samozřejmě je smyslem těchto podstránek odbavit zákazníka a třeba na něm vydělat.
Myslím si, že velká část lidí si chce vytvořit obchodně úspěšný web, který má pro jejich podnikání smysl. K vytvoření webu na poptávky možná nebudete nikoho potřebovat. Musíte počítat s tím, že to je práce na dlouhé časové období. Buď to budete dělat sami, nebo si nakonec někoho sjednáte. Záleží na hodnotě vašeho času.
Praxe mi potvrzuje, že lidé a firmy chtějí weby, které generují poptávky, ale protože je to dražší varianta, tak si raději sami vytvoří jednoduchou vizitku. Po čase zjistí, že jim je webová vizitka k ničemu, protože jejich služby ve vyhledávání nikdo nenajde.
Ve výsledku neušetřili peníze, ale ztratili ohromné příležitosti.
5. Vyberte si vhodnou platformu
Platforem, na kterých si můžete vytvořit web, je několik. Mezi nejznámější patří:
- WordPress – je zdarma, můžete ho rozšiřovat a upravovat podle potřeb.
- WIX, Webnode, Webflow – to jsou placené systémy, na kterých můžete vytvářet weby, blogy, e-shopy. Za jejich používání platíte roční poplatek dle vybraného tarifu.
WordPress
WordPress je redakční systém. Dneska vám ho nainstaluje zdarma asi každý hosting, takže tím si nemusíte lámat hlavu. WordPress je nejpoužívanější systém na světě. To sebou nese výhody, ale i nevýhody. Mezi nevýhody patří různá bezpečnostní rizika.
Mezi výhody musím poznamenat snadné rozšiřování webu o funkce a podstránky. Pro WordPress také snadno seženete vývojáře. To pro případ, že si nebudete s něčím vědět rady.
WordPress můžu přirovnat platformám jako WIX nebo Webnode.
Nicméně do WordPress musíte doinstalovat řadu pluginů jako jsou page buildery stránek, šablony vzhledu nebo rovnou šablony s vlastním page builderem. Po nainstalování page builderu můžete ve WordPress tvořit weby jako na Wix nebo Webnode. A budete se divit, nejlepší WordPress šablony a page buildery mají vlastní předpřipravené šablony vzhledu. To jsou v podstatě vytvořené profesionální stránky. U těch pouze upravíte obsah, ale vzhled už máte pěkně připravený od profesionálů.
Pojďte se naučit, jak vytvořit vlastní jednoduchý web na WordPress. Tohle je podle mě jeden z nejlepších kurzů v ČR, ačkoliv jeho stránka tak nevypadá.
Online kurz WordPress Hero v hodnotě 14 100 Kč jen za 1799 Kč
Profesionální online kurz WordPress (12 hod.)
Naučíte se WordPress a dělejte weby jako profík. V základních 12 hodinách + BONUS: Lekce zabezpečení a SEO WordPressu. S mým kuponem místo 1999 Kč pouze 1799 Kč.
Slevový kód: pajskr10
Wix, Webnode a další editory stránek
Smyslem těchto platforem je uživatelům usnadnit tvorbu webu. Každá z platforem nabízí trochu jiné funkce. A také poplatky. Za poplatky můžete využívat různých doplňků a jiných vymožeností.
Tyto editory stránek jsou často aktualizované kvůli bezpečnostním hrozbám a přidávaným funkcím (které stejně nevyužijete). Nemusíte se starat o výběr webhostingu, ani o bezpečnostní aktualizace.
Nevýhodou je, že na tu platformu budete stále závislí, takže za ni musíte každý rok platit. Ale to je tak trochu pochopitelné.
U těchto editorů je to horší s přidáváním funkcí do webu. Musíte si zvyknout na to, že za každou funkci, která není v základu, se platí. Pokud funkce na platformě není, tak vám ji tam žádný programátor nepřidá. To je podstatná nevýhoda oproti WordPressu.
Tyto editory se snaží uživatelům usnadnit tvorbu webu, jak to jen jde. Začíná to výběrem předpřipravené šablony, její úpravou a končí to spuštěním webu. Použití je jednoduché.
Z vlastní zkušenosti vím, že jsou tyto editory dobré pro jednoduché weby. Jdou tam samozřejmě vytvářet složitější weby, ale není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Zase se musíte naučit s nějakým editorem stránek. To vám zabere nějaký čas.
Co vybrat?
Osobně bych si vybral WordPress. Musíte se s ním naučit pracovat, ale to musíte i s Wix nebo Webnode. WordPress vám dopřeje větší svobodu.
Pravidla tvorby webu a webové přístupnosti musíte zachovat na všech platformách. To si pamatujte.
Snažte se weby vytvořit, co nejjednodušší a bez spousty efektů. Tyto věci nechte raději na profesionální tvorbu webů na míru. Většina klientů, kteří ke mě přišli, měla weby v takovém stavu, že byly nepoužitelné. Takový web je na nic.
7. Zaregistrujte si doménu
Doména je adresa vašeho webu. Já mám doménu pajskr.cz. Vy budete mít jinou. Pokud tvoříte stránky pro podnikání, pro firmu nebo pro e-shop, tak si určitě pořiďte vlastní doménu.
Registrace domény je snadná. Vyberte si koncovku. Pro Česko doporučuji vybrat .cz, ale záleží na vašich preferencích. Koncovek existuje mnoho, vy znáte minimálně: .cz, .sk, .com, .net, .eu, .info.
Nejlevnější domény zakoupíte buď u Forpsi nebo u Wedos. Nejvíce doménových koncovek má Subreg.cz. Jejich registrační formuláře vás provedou snadnou registrací domény.
U domény vždy vyplňte správné kontaktní údaje. To je nejdůležitější, protože později, kdyby došlo k nějakým potížím, tak byste o doménu mohli přijít.
8. Rozvrhněte si strukturu svého webu
Struktura nebo také informační architektura jsou odborné výrazy. Vlastně to znamená, že si musíte udělat seznam podstránek, které web bude mít. Základní seznam podstránek jednoduchého webu může vypadat například takto:
- Úvod (hlavní stránka)
- Služby
- Ceník
- Náš tým (o nás)
- Reference
- Kontakt
Struktura každého webu se může dále větvit. Taková košatá struktura může vypadat následovně:
- Úvod (hlavní stránka)
- Služby
- Projekty na klíč
- Projektování garáží
- Příprava projektové dokumentace
- Ceník
- Náš tým (o nás)
- Reference
- Kontakt
O tom, jak to dělat, se dozvíte v článku Struktura webových stránek. Přehledná struktura webu pomůže návštěvníkům vyznat se ve vaší nabídce, Pomůže vyhledávačům pochopit váš web a tím možná získáte lepší pozici v jejich výsledcích vyhledávání.
Nevytvářejte podstránky, na kterých nic nebude. Pokud vytváříte podstránky, tak na ně musíte dát obsah.Obsah není věta ve smyslu “Na stránce se pracuje”. Taky by vás naštvalo přijít do restaurace, kde uvidíte, “Restauraci připravujeme”.
Pamatujte si: Když vytvoříte podstránku webu, tak do ní musíte napsat obsah. Pokud obsah nemáte, tak stránku zatím nevytvářejte.
9. Vyberte si šablonu a upravte ji
Ať už si vyberete WordPress, Wix, Webnode nebo jiný systém pro tvorbu stránek, tak začněte výběrem předpřipravené šablony vzhledu. Doporučím vám vybrat si nějakou jednoduchou až minimalistickou.
Proč vybrat jednoduchou šablonu?
Čím jednodušší šablona bude, tím jednodušší bude web upravit i rozšířit. Čím víc efektů, kudrlinek a podobných věcí v šabloně bude, tím těžší pro vás bude úprava každé podstránky webu.
Protože už máte vytvořenou strukturu webu (informační architekturu), teď si musíte dobře rozmyslet vzhled každé podstránky. Tady vám doporučím zachovat jednotný vzhled všech podstránek webu. Nedělejte každou podstránku jinak. Nemá to smysl, pro uživatele to bude matoucí a bude to nevzhledné.
Jak rozvrhnout podstránku webu
Představte si, že jdete vytvořit stránku pro nějakou z vašich služeb. V jednoduchosti vypadá každá podstránka takto:
- Hlavní nadpis – to je název té služby (například Projektování garáží). Tento nadpis se na webu značí jako H1.
- Hlavní fotografie – vedle hlavního nadpisu se dává nějaká fotografie, která má vypovídající hodnotu pro danou službu.
- Zkrácený popis služby – zkrácený popis služby je hlavní upoutávka, kterou vidí návštěvník po příchodu na stránku. Měli byste ho tam zaujmout a říct mu to nejdůležitější, co chce vědět. Ano, co on chce vědět, ne to, co chcete říct Vy.
- Dlouhý popis služby – v dlouhém popisu vysvětlete vše, co zákazník potřebuje vědět. Jak to probíhá, co je potřeba, kolik to stojí, jaké máte zkušenosti a podobně.
- CTA – click to action je výzva k akci. Většinou ji na webu vidíte jako tlačítko. Tím říkáte návštěvníkům, co mají udělat – kontaktovat vás.
Když si tohle všechno pečlivě a poctivě připravíte, tak pak už pro vás bude snadné naplnit a upravit jakoukoliv minimalistickou šablonu pro web.
Výsledkem může být podobná podstránka, jak mám já tu pro tvorbu webů na míru případně trochu upravená pro podstránku tvorba webů Praha, kde lépe odpovídám na dotazy zákazníků z Prahy.
Přiveďte na web první návštěvníky
Jak přivést na webové stránky první návštěvníky? Máte několik možností:
- S využitím SEO
- Z placené reklamy PPC
- Z katalogů
- S použitím Sociálních sítí
Návštěvníci získané prostřednictvím SEO
SEO je obor, který se zabývá optimalizací webových stránek, aby byly lépe dohledatelné ve vyhledávačích. U jednoduchých webů znamená SEO zejména lepší práci s obsahem webu. Zpravidla je potřeba upravit texty, hlavní nadpisy, vytvořit více vstupních podstránek a podobně. O základech SEO se dozvíte v mém článku. Ze začátku patří do SEO také plánování struktury webu, takže ji nepodceňujte.
Z praxe SEO konzultanta vám mohu říct, že u nových webů trvá získávání prvních návštěvníků prostřednictvím SEO několik týdnů až měsíců. SEO je běh na dlouhou trať, ale později se vám určitě vyplatí.
Zpočátku na SEO ale příliš nespoléhejte, protože jeho nástup je dlouhodobý.
Návštěvy z placené reklamy
Google Ads nebo Sklik. To jsou systémy, ve kterých si můžete spustit reklamní kampaně, které přivedou první návštěvy na váš nový web.
Tyto reklamní systémy dokážou usnadnit spuštění reklamní kampaně úplným nováčků. Počítejte s tím, že to není tak jednoduché. Je potřeba vědět něco málo o klíčových slovech a o tom, jak tyto systémy fungují.
Pokud to podceníte, tak utratíte peníze, ale nic nezískáte.
Klíčová slova jsou fráze, které vyhledávají uživatelé (zákazníci). Jednodušší klíčová slova jsou například názvy služeb: projektování garáží, účetnictví, výroba nábytku.
Dalším tip pro PPC: Dejte si pozor na to, na jakou lokalitu cílíte reklamu. Pokud poskytujete služby pouze v Praze, a podobně, tak to nezapomeňte nastavit, ať se nezobrazujete uživatelům z Brna.
PPC reklamou vás provede projekt Zaklik, kde se naučíte nastavit vlastní PPC reklamy.
Návštěvy z katalogů
Abych řekl pravdu, tak v ČR už je pouze jeden katalog, který umí přivést návštěvnost. Jsou to Firmy.cz od Společnosti Seznam.cz. Na Firmy.cz si vytvořte svůj profil. V základu je to zdarma. Pokud začínáte, tak si pořiďte placený profil, který ve spojení s PPC reklamou dokáže mým klientů přivést dostatek poptávek.
Návštěvy a reklama na Sociálních sítích
Každého na začátku napadne, zaplatit si reklamu na Facebooku. Nedělejte to, pokud o tom nic nevíte. Ono to totiž není tak jednoduchá. Ano, na Facebook snadno spustíte reklamu. Moje praxe potvrzuje, že většinou je to vyhazování peněz. nic tím nezískáte. Většina lidí, za tu reklamu pouze utratí peníze bez užitku.
Problém reklamy na sociálních sítích je v tom, že se zobrazuje určitému publiku. Nicméně bez nějakého zacílení. Na PPC cílíte na klíčová slova, která uživatelé hledají. Tam tedy víte, že se reklama zobrazí lidem, kteří hledají určitou věc. Na Facebooku takto reklama nefunguje.
Na tento druh reklamy si najděte odborníka. Já to nejsem.
Nezapomeňte se podívat na článek, jak zvýšit návštěvnost webu a e-shopu, kde podrobněji rozebírám některé techniky zvyšování návštěvnosti. Je tam více, jak 7 tipů, jak se dají na web přivést návštěvníci a také, jak zviditelnit webové stránky.