SEO copywriting: co to je a 6 kroků, jak ho dělat
SEO copywriting se v posledních letech přesunul z šedé části internetového marketingu do té světlejší části. A právem, protože spousta lidí tuto specifickou oblast pochopila špatně a pak ji tak i zaškatulkovala. Nicméně, zkušený SEO copywriter dokáže psát kvalitní optimalizované texty, které dávají na webu smysl.
Co je SEO copywriting
SEO copywriting je budování textového obsahu, který ocení vyhledávače a návštěvníci webu. Cílem SEO copywritingu je psát přesvědčivé, ale optimalizované texty, které se neztratí ve vyhledávačích. Tomuto oboru se věnuje SEO copywriter.
Špatné pochopení oboru plyne ze samotného SEO optimalizování, ze kterého se zrodilo „přeoptimalizování“. Přeoptimalizování má za následek nesmyslný shluk klíčových slov na stránce, které návštěvníky zahlcují, a nic jim nepřináší. Dnešní SEO texty jsou o něčem jiném a psal jsem o tom v článku, jak psát SEO texty.
V minulosti byla výsledkem praSEO copywritingu lepší pozice ve vyhledávání, ale byl to také způsob, jak zvýšit návštěvnost webu. Google dnes dokáže podobné podvodné stránky detekovat a zlikvidovat (nedávat na přední pozice). Ale musím poznamenat, že tato metoda prostě pořád funguje. Hlavně když máte dobrý odkazový profil. Pak se můžete na určitá klíčová slova dostat na přední pozice vyhledávání. Tím to ale končí.
Návštěvník se sice dostane na stránku, ale tam se nic nedozví. Přečte si přeoptimalizovaný text. Takže si 10x za sebou přečte slovo malíř, malíř praha, levný malíř praha kvalitně, a nakonec odejde. Zákazník se nic nedozvěděl a malíř nezískal zakázku.
Jak víme, SEO (optimalizace pro vyhledávače) je proces zvyšování viditelnosti a získávání návštěv webových stránek z neplaceného (organického) vyhledávání. Zatímco copywriting, je psaní poutavých textů, reklamních materiálů a jiné tvorby textů, které se věnuje copywriter. Když dáte obojí dohromady, co vznikne…? No, no? Nicméně, každý kvalitní SEO copywriter bude umět základy SEO. Pak mu půjde psaná správných SEO textů od ruky. Pokud ne, tak pak přejde na článek, jak psát SEO texty.
Ale všechno důležité začíná právě tady.
6 klíčových prvků SEO copywritingu
1. Search intent aneb záměr vyhledávání
Vyhledávací záměr (někdy označovaný také jako záměr uživatele nebo záměr klíčového slova) je důvod, proč uživatel zadá určitý dotaz do vyhledávače.
Když se vám nedaří rankovat na Google, tak to dost pravděpodobně může znamenat, že máte špatně optimalizovaný obsah pro dané klíčové slovo. Pokud je to váš případ, tak právě vás zajímá výraz Search Intent.
2. Titulek
Je to nadpis stránky, který návštěvníkům okamžitě napoví, co mohou na stránce očekávat. Zahrnout klíčová slova do nadpisu je nutností, protože tato klíčová slova pomohou vyhledávačům stránku lépe pochopit.
Je dobré vědět, že délka title by měla být v rozsahu 50-60 slov. S title můžete upoutávat čtenářovu pozornost a zvýšit možnost, že klikne ve vyhledávání právě na vás. Musíte vymyslet atraktivní nadpis, který můžete obohatit cenou, jiným číslem, dopravou zdarma nebo jinou upoutávkou.
3. Vytváření strukturovaného a uživatelsky přívětivého obsahu
Struktura vašeho obsahu je stejně důležitá jako samotný obsah. Články by měly být logicky uspořádány s jasnými nadpisy, podnadpisy a odstavci. To nejen pomáhá čtenářům snadněji navigovat v textu, ale také usnadňuje vyhledávačům indexaci a porozumění vašemu obsahu. Využití H1, H2 a H3 značek pro nadpisy a podnadpisy je základem SEO, stejně jako zahrnutí interních a externích odkazů, které pomáhají budovat autoritu vašeho webu.
4. Frekvence klíčových slov
Kolikrát se klíčové slovo objeví na stránce, tolikrát to musí dávat smysl. V historii SEO se zkoušelo tapetovat vstupní stránku klíčovými slovy. To samozřejmě přineslo spousty návštěv na web, ale také stejné množství okamžitých odchodů, protože se text špatně četl.
Pište přirozeně a klíčová slova používejte také tak.
5. Meta description
Meta popis údajně nemá vliv na SEO hodnocení. Nicméně, je dobré do něho zahrnout klíčová slova. Ve výsledcích vyhledávání totiž budou tato slova zvýrazněna a to zvyšuje pravděpodobnost kliknutí na váš odkaz.
6. Odkazy na stránky
Odkazy na stránkách poskytují čtenářům další možnost dozvědět se o tématu více. Jiné odkazy budete používat při obsahovém marketingu a jiné v eshopu.
Nesmíte zapomenout na relevantnost odkazů. Takže, když prodáváte lednici, neměl by odkaz ze stránky lednice Samsung směřovat na stránku o telefonu Huawei. Problematikou odkazů se zabývá link building.
Definice SEO copywritingu má dvě funkce
- Použitím klíčových slov pomůžete vyhledávačům porozumět obsahu na webu
- To vám pomůže získat a zapojit více čtenářů k budování důvěry ve vás a posilování autority
Spousta lidí SEO copywtriting podceňuje a tvrdí, že jde o normální psaní textů. Dokonce tvrdí, že jde o podobné zlo, jako jsou přeoptimalizované weby. Je to blbost!
Co dělá copywriter? Potřebuje dostat zadání s přesným stanovením klíčových slov, které se v textu musí objevit. Na základě toho teprve dokáže napsat článek, který k něčemu bude. Jenže jste třetinu práce udělali za něj.
Kdo je SEO copywriter
Je to textař (jsem i web copywriter), který dokáže přemýšlet o internetovém projektu. Už má za sebou úspěchy a tak ví, že k nalezení webových stránek, je nutný optimalizovaný text. A takový text může napsat jedině s dobrou analýzou klíčových slov, kterou si samozřejmě zvládne udělat sám. A analýza klíčových slov spadá do problematiky základů SEO.
Za dobrým SEO copywritingem s analýzou longtailových klíčových slov
Když používáme Google a Seznam, ehm, nebo jiný vyhledávač. Co děláme? Vyhledáváme pomocí nějaké fráze nebo slova, abychom získali odpověď na naší otázku.
Některé otázky jsou krátké (obecné fráze – tričko), jiné jsou dlouhé (long tail fráze – modré pánské tričko s dlouhým rukávem).
Některé jsou hodně hledané, jiné méně.
Hodně hledané fráze (obecná slova) jsou také hodně konkurenční. A malým podnikům zabere mnoho času a peněz, než jsou na ně schopny konkurovat velkým společnostem.
Ale i pro ně je cesta! Longtail.
Co myslíte, jaké klíčové slovo bude vhodné pro malého prodejce elektra, který potřebuje podpořit prodej lednic?
Krátký obecný výraz „prodej lednic“, na který bude soutěžit s Alzou, Mallem a nenažranou Heurekou?
Nebo longtailový klíčový dotaz „prodej lednic Samsung Kladno“, na který bude soutěžit také s výše zmíněnými giganty, ale díky správně optimalizovanému webu a personalizovanému vyhledávání bude nakonec úspěšnější.
Jasně, malý prodejce tím nezíská tolik návštěv z organického vyhledávání. Jenže jeho návštěvy budou lépe cílené = snáze jim nějakou lednici prodá. A o to tady jde.
Doporučení tedy je. Při SEO copywritingu se zaměřujte na longtailové fráze, které vám ve výsledku zvýší prodejnost produktů. Jak dělat analýzu klíčových slov.
Jak dělat SEO copywriting
Myslete na návštěvníky a určitě se spojte se SEO odborníkem. SEO konzultant vám pomůže se správně postavit k optimalizaci stránek pro vyhledávače.
Optimalizaci stránek nechte pro vyhledávače a pište pro čtenáře.
Před psaním obsahu si jako dobrý SEO copywriter udělejte analýzu klíčových slov, která vám napoví, jaké problémy mají vaši budoucí čtenáři. Pomozte jim je vyřešit. Zaměřujte se na longtailové výrazy. Díky nim bude získání návštěvnosti jednodušší a méně nákladné.
Délka, struktura a další vlastnosti textu musí odpovídat moderním požadavkům.
Dnes je pravidlem psát dlouhé články, které jdou až příliš do hloubky tématu. Bez nich se vám ve vyhledávačích prorazit nepodaří. Psaní takových článků zabere spoustu času. Je důležité si obsah důkladně promyslet, aby vám ve výsledku přinesl užitek, a ne jen finanční výdaj.
SEO obsah nechte SEO šamanům
Netapetujte stránky klíčovými slovy.
Zaměřujte se na potřeby čtenářů. Před každým psaním si položte otázku. Četl bych to sám? Když si odpovíte, že ne. Je zde možnost, že nejste cílovým publikem nebo, že je to blbost.
SEO copywriter, ten vás vytáhne na horu
Když potřebujete napsat texty, co budou na internetu úspěšné, pak se vám bude dost dobře hodit SEO copywriter. Ten ví, jak lidé na internetu čtou a hledají. Na SEO copywritera je spoleh, protože on se umí k tvorbě textů postavit a má v malíku problematiku optimalizace stránek.
Tvorba textů od SEO copywritera, to je šance, jak mít stránky dobře dohledatelné ve vyhledávačích. Takový copywriter umí zacházet s klíčovými slovy v textu stránek. Vytváří hodnotný obsah cílený na lidi a optimalizovaný pro vyhledávací roboty.
SEO copywriter používá efektivně klícová slova
Když zadáte práci copywriterovi, tak byste měli znát klíčová slova, která chcete v textu použít. Pokud je nemáte, tak si dokáži jako zkušený SEO konzultant poradit a udělat si sám rešerši klíčových slov pro text.
Klíčová slova je důležité šetrně a efektivně rozmístit v rámci celého textu nebo stránky. V SEO se nesmí zapomenout na používání různých tvarů slov nebo jejich synonym. Ostatně, s tím by si měl dokázat poradit každý zkušený copywriter. Vyhledávače dokáží rozpoznat jednotlivé tvary klíčových slov a vyhodnotit jejich význam v textu.
Jak vám pomůžu jako SEO copywriter
SEO copywritera hledají firmy většinou z důvodu špatných pozic jejich stránek a eshopů ve vyhledávání. Svými texty vám vyladím stránky, aby byly konkurence schopné ve vyhledávačích a jejich pozice stoupaly. Stačí mi napsat.
Napíši a vytvořím vám optimalizované texty, které budou lehce vyhledatelné ve vyhledávačích. Texty, které cílí na přesné klíčové fráze. Optimalizované texty budou stoupat na vyšší místa výsledků hledání. Pozor, na to se nevztahuje SEO garance. I sebe lepšího SEO copywritera je nutné v konkurečním prostředí podpořit kvalitními zpětnými odkazy, které stále hrají v optimalizaci pro vyhledávače významnou roli.
Služby SEO copywritera
- Rešerše klíčových slov (pokud to situace vyžaduje)
- Tvorba SEO textů
- Tvorba Titulku, Meta description, ALT textů
- Další konzultace dle domluvy
Závěrem o SEO copywritingu
SEO copywriting má samozřejmě smysl. Je to „nová“ disciplína, která byla zrozena v řadách hyperaktivních a kofeinem posílených copywriterů, kteří se nudili pouhým psaním na klíčové fráze, co jim přichystal SEO konzultant.
SEO copywriteři si dokáží, získáváváním informací o tématu, představit potřeby i požadavky cílového publika. To jim pomáhá ho lépe pochopit. V konečném důsledku jim to pomáhá připravit opravdu zajímavý obsah.